انواع بیماری‌های قلبی و عروقی

انواع بیماری های قلبی عروقی

انواع بیماری‌های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند. بیشتر این بیماری‌ها خود را در افراد مسن نشان می‌دهند، اما بیماری‌هایی نیز وجود دارد که در بین جوانان تا ۳۵ سال نیز رخ می‌دهد. اغلب آن‌ها به دلیل استعمال دخانیات، مصرف بیش از حد الکل و سبک زندگی کم‌تحرک ایجاد می‌شوند. علیرغم پیشرفت چشمگیر پزشکی، بیماری‌های قلبی و عروقی همچنان بزرگ‌ترین مشکل بهداشت عمومی در تقریباً تمام کشور‌های جهان هستند. بروز بیماری‌های قلبی عروقی نتیجه سوءتغذیه، سبک زندگی و استعداد ژنتیکی است که بزرگ‌ترین عوامل خطر هستند. این عوامل خطر هستند که دلایل اصلی افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

انواع بیماری های قلبی و عروقی

انواع بیماری‌های قلبی عروقی

چندین گروه از بیماری‌های قلبی عروقی وجود دارد که هر کدام با تعدادی از عوامل مانند: محلی‌سازی، علت، علائم و روش‌های درمان متمایز می‌شوند:

• نقض ریتم قلب
  • بیماری‌های التهابی
  • ضایعات ایسکمیک
  • بیماری قلبی
  • بیماری عروقی

اختلالات ریتم قلب

بیماری‌هایی هستند که در آن ضربان قلب فرد با حالت عادی بسیار متفاوت است. می‌تواند تسریع شود (تاکی‌کاردی) یا کند (برادی‌کاردی). آریتمی پاتولوژیک در صورت بیماری قلبی یا مسمومیت دارویی رخ می‌دهد.

بیماری التهابی قلب

التهاب قلب علت متفاوتی دارد:

• التهاب عفونی؛ توسط میکروب‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها ایجاد می‌شود.
  • التهاب خودایمنی؛ با اختلالات ایمنی مرتبط است.
  • التهاب تروماتیک؛ در دوره پس از عمل ایجاد می‌شود.

تعدادی از بیماری‌های التهابی قلب (مانند اندوکاردیت، میوکاردیت یا پریکاردیت) وجود دارد که در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به عوارض شدید شود.

ضایعات ایسکمیک

بیماری‌های ایسکمیک به دلیل بدتر شدن خون‌رسانی به نواحی خاص و در نتیجه نکروز بافتی رخ می‌دهد. علت این بیماری‌ها ترومبوز، آمبولی، اسپاسم شریانی است. این گروه شامل سکته مغزی، حمله قلبی و بیماری‌های عروق کرونر قلب است. اگر به‌موقع به پزشک مراجعه نکنید، این بیماری‌های سیستم گردش خون اغلب منجر به مرگ می‌شوند.

نقایص و نارسایی قلبی

با نقص قلبی، علت بیماری اختلال در عملکرد دریچه‌های قلب است. سوپاپ‌ها یا به‌اندازه کافی باز نمی‌شوند یا به‌درستی بسته نمی‌شوند. نقص دریچه می‌تواند مادرزادی یا اکتسابی باشد. نقایص اکتسابی دریچه‌ای اغلب ناشی از عفونت یا آسیب خودایمنی است.

ضایعات عروقی

بیماری‌های عروقی شامل بیماری‌هایی مانند واریس، تصلب شرایین، آنوریسم و ​​غیره است. همه این بیماری‌ها در پس‌زمینه بدتر شدن وضعیت عروق ایجاد می‌شوند و به دلیل عوامل مختلف ایجاد می‌شوند.

علت بیماری عروقی می‌تواند سن، رژیم غذایی نامناسب، سیگارکشیدن و نوشیدن الکل، سبک زندگی کم‌تحرک باشد. برخی از بیماری‌ها می‌توانند منجر به عوارض جدی شوند. با آترواسکلروز عروق اندام، گانگرن ممکن است ایجاد شود، آئورتیت منجر به شکل شدیدتر بیماری – آنوریسم آئورت می‌شود.

سندرم حاد کرونری (با آنژین ناپایدار یا انفارکتوس میوکارد)

وضعیتی که به مشکوک شدن به آنژین صدری یا حمله قلبی کمک می‌کند. با حمله قلبی، قلب بدون سطح اکسیژن لازم برای عملکرد طبیعی باقی می‌ماند که منجر به نکروز (مرگ) سلول‌ها می‌شود. پیامد انفارکتوس میوکارد افزایش بار روی بطن است. شرایط قبل از MI آنژین ناپایدار نامیده می‌شود. حملات می‌توانند هم در حالت تنش و هم در حالت استراحت رخ دهند و به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه می‌رسند. با MI، ماهیت و شدت درد می‌تواند متفاوت باشد، از جمله درد‌های غیر معمول با موضعی فقط در دست چپ. به دلیل تظاهرات غیر معمول، تشخیص مشکل است و درمان کافی به تأخیر می‌افتد: مرگ و میر در چنین گروه‌هایی بالاترین میزان است.

انواع بیماری های قلبی

عوامل خطر برای انواع بیماری‌های قلبی و عروقی

پزشکی مدرن چنین عوامل خطر را شناسایی می‌کند:

• استفاده منظم از الکل
  • فعالیت زندگی با فعالیت بدنی کم
  • کمبود ویتامین ناشی از رژیم غذایی نامناسب، مانند مصرف کم میوه و سبزیجات
  • کلسترول اضافی در بدن
  • بیماری هایپرتونیک
  • بیماری دیابت
  • مصرف زیاد غذا‌های شور
  • استرس مداوم
  • مصرف بیش از حد غذا‌های حاوی چربی ترانس
  • استعداد ارثی به بیماری قلبی
  • جنسیت مرد بیمار؛ ثابت شده است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در مردان با افزایش سن بیشتر از زنان است. به عنوان مثال، انفارکتوس میوکارد بیشتر در مردان رخ می‌دهد.

در زنان، دوره یائسگی یک عامل خطر است. دلیل آن کاهش مربوط به سن در سطح استروژن و به تبع آن کاهش عملکرد محافظتی آن در طول کار سیستم قلبی عروقی است.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از انواع بیماری‌های قلبی و عروقی

مطالعات آماری پایه در نقاط مختلف جهان نشان می‌دهد که طرد عادات بد، اولین و مؤثرترین اقدام برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی است؛ بنابراین، ترک استعمال دخانیات، سوءمصرف الکل و در عین حال ورزش منظم با تغذیه مناسب می‌تواند عمر فرد را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. طبق آمار، مردانی که این شرایط را دارند ۱۳ سال بیشتر عمر می‌کنند و عمر زنان ۹ سال بیشتر می‌شود.

در پزشکی مدرن، پیشگیری از بیماری قلبی در درجه اول با مطالعه عوامل خطر فردی ذاتی در هر بیمار مرتبط است. بر اساس درک این عوامل، پزشک معالج دارو‌هایی را برای درمان علائم: درد در عضله قلب، فشار خون بالا و غیره تجویز می‌کند و همچنین دارو‌هایی را برای پیشگیری مانند کاهش کلسترول تجویز می‌کند.

توصیه‌های متخصص قلب و عروق نقش عمده‌ای در درمان بیماری‌های قلبی عروقی ایفا می‌کند، به خصوص در مراحل اولیه که می‌توان از بروز این بیماری بدون عواقب جدی برای بدن بیمار پیشگیری کرد.

مهم‌ترین ابزار در مبارزه با بیماری‌های قلبی عروقی، آگاهی از عوامل خطر است. بیمار با آگاهی از عللی که می‌تواند به بدنش آسیب برساند، قبل از بیماری بسیار بهتر مسلح است.

بنابراین، معاینه دوره‌ای توسط متخصص قلب بسیار مهم است و البته عدم مصرف دخانیات، عدم مصرف الکل، ورزش منظم و تغذیه مناسب بهترین راه حل برای مقابله با بیماری قلبی است.