آنژین صدری

آنژین صدری چیست

مرگ و میر ناشی از بیماری‌های سیستم گردش خون به طور مداوم رتبه اول را در بین علل مرگ و میر در کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه برای سال‌های طولانی دارد. بسیاری از بیماری‌های قلبی از نظر بالینی با یک سندرم آنژین ناخوشایند ظاهر می‌شوند. آنژین صدری یک سندرم درد در قفسه سینه و یکی از تظاهرات بیماری عروق کرونر قلب (CHD) است. این بیماری به دلیل خون‌رسانی ناکافی به عضله قلب به دلیل تنگ شدن شریان‌های تغذیه‌کننده قلب به نام شریان‌های کرونری رخ می‌دهد. اغلب، مردان بالای ۴۰ سال درگیر این بیماری هستند. برای آشنایی بیشتر با این بیماری و روند درمان آنژین صدری تا انتهای این بخش همراه ما باشید.

بیماری آنژین صدری

طبقه‌بندی آنژین صدری

از نظر بالینی، چندین نوع آنژین صدری با توجه به ماهیت از هم متمایز می‌شوند. این اقدام برای تعیین تاکتیک‌های درمانی مناسب است:

• آنژین صدری پایدار؛ حملات در طول فعالیت بدنی رخ می‌دهد. درد یا ناراحتی با استراحت یا نیتروگلیسیرین تسکین می‌یابد.
  • آنژین ناپایدار؛ می‌تواند در حالت استراحت بدون عوامل تحریک‌کننده آشکار یا تحت چنین بار‌هایی که قبلاً باعث درد نمی‌شد، رخ دهد. پیشرفت علائم یک وضعیت خطرناک است که می‌تواند منجر به انفارکتوس میوکارد شود.
  • اولین بار ظاهر شد؛ در عرض ۲ ماه پس از اولین حمله درد ظاهر می‌شود.
  • پیشرونده؛ درد با تلاش فیزیکی کمتر رخ می‌دهد، در حالت استراحت، بیشتر طول می‌کشد، اثربخشی دارو‌های مصرفی کاهش می‌یابد.
  • اوایل پس از انفارکتوس یا آنژین بعد از عمل؛ علائم پس از حمله قلبی یا جراحی برای از بین بردن بیماری عروق کرونر از سر گرفته می‌شود.

علل آنژین صدری

علت اصلی شروع بیماری آترواسکلروز عروق کرونر است؛ به صورت عامیانه این بیماری بیشتر بیماری عروق کرونر قلب نامیده می‌شود. کلسترول روی دیواره رگ‌های خونی تجمع می‌یابد و باعث تشکیل سل، پلاک‌های آترواسکلروتیک می‌شود. پلاک‌ها مجرای شریان را باریک می‌کنند و مقدار خون ورودی را در زیر محل باریک شدن کاهش می‌دهند.

اما از آنجایی که نیاز به اکسیژن در زمان استراحت حداقل است، جریان خون به عضله قلب کافی است. در هنگام فعالیت بدنی یا فشار بیش از حد روانی-عاطفی، قلب به اکسیژن بسیار بیشتری نیاز دارد، اما باریک شدن موجود مانع از افزایش جریان خون می‌شود، کمبود خون‌رسانی به ناحیه قلب وجود دارد، گرسنگی اکسیژن یا ایسکمی رخ می‌دهد.

وقتی درد در فرد مبتلا به آنژین ناشی از فعالیت ناگهانی در حالت استراحت ظاهر می‌شود، به عنوان یک قاعده، این وضعیت به معنای اندازه‌گیری دقیق گردش خون در عروق کرونر، اضافه شدن اسپاسم یا ترومبوز است. این وضعیت آنژین ناپایدار نامیده می‌شود.

سبک زندگی ناسالم به ایجاد آنژین صدری کمک می‌کند!

بیماری‌های زیر که اغلب به علت زندگی ناسالم و سبک غذایی اشتباه ایجاد می‌شوند، می‌توانند در روند ایجاد آنژین صدری نقش اساسی داشته باشند:

• فشار خون شریانی
  • بیماری مزمن کلیوی
  • سیگار کشیدن، نوشیدنی‌های الکلی و پرخوری
  • تغذیه نامناسب (خوردن غذا‌های چرب، پرکالری و پر کربوهیدرات)
  • سبک زندگی کم تحرک
  • استرس مزمن و افسردگی
  • نگرش بی‌توجه به سلامتی، نادیده گرفتن معاینات پزشکی
درمان آنژین

علائم آنژین صدری

بیماران معمولاً در توصیف احساسات خود از موارد زیر شکایت دارند:

• درد شدید در پشت جناغ سینه، در نیمه چپ قفسه سینه
  • سوزش در قفسه سینه، مانند سوزش سر دل
  • دردی که می‌تواند به بازوی راست یا چپ، گردن، فک پایین تابش کند.
  • کمبود هوا یا تنگی نفس

نه تنها فعالیت فیزیکی یا فشار بیش از حد عاطفی می‌تواند باعث ایجاد بیماری شود، بلکه پرخوری، کاهش شدید دمای محیط، افزایش فشار خون و غیره نیز می‌تواند باعث ابتلا به این بیماری شود. مدت زمان حمله از ۲ تا ۱۵ دقیقه است. درد می‌تواند قابل تحمل یا تلفظ باشد، اما اغلب با ترس همراه است. در اولین علائم بیماری، مهم است که بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

آنژین صدری چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص آنژین صدری بر اساس علائم بالینی بیماری، یعنی بر اساس شکایات مشخص بیمار انجام می‌شود. با این حال، برای روشن شدن علت، درجه، مرحله، کلاس عملکردی بیماری، لازم است برخی از معاینات ابزاری انجام شود:

پیشگیری از آنژین صدری

آنژین صدری یک بیماری مزمن قلبی است که عملکرد و کیفیت زندگی را کاهش می‌دهد و می‌تواند به انفارکتوس میوکارد تبدیل شود. هدف از پیشگیری، درمان و کنترل سیر بیماری، جلوگیری از پیشرفت بیماری عروق کرونر است. بنابراین، رعایت توصیه‌های پزشک معالج و پیروی از تمام دستورالعمل‌های او بسیار مهم است.

اقدامات پیشگیرانه اضافی عبارتند از:

• کنترل و کاهش وزن در صورت لزوم
  • کنترل فشار خون
  • تغییرات سبک زندگی: ترک سیگار و نوشیدن الکل
  • رژیم غذایی – نمک، چربی، چیزهای تند، دودی را کنار بگذارید.
  • تثبیت وضعیت روانی-عاطفی
  • درمان بیماری‌های همزمان – دیابت، چاقی
  • فیزیوتراپی

برای جلوگیری از بروز آنژین صدری، مهم است که فرد به طور دوره‌ای توسط متخصص قلب معاینه شود.

نحوه درمان آنژین

روش‌های پیشرفته درمان آنژین صدری با موفقیت استفاده می‌شود. درمان پزشکی بهینه می‌توان آن را به صورت سرپایی یا بستری در بخش قلب و عروق انجام داد.

مداخله جراحی

پیوند بای پس عروق کرونر عملی است که به شما امکان می‌دهد با کمک شنت‌ها (پروتز‌های عروقی)، محل آسیب (باریک شدن) رگ را دور بزنید و یک کانال موازی برای جریان خون به میوکارد ایجاد کنید.

استنت‌گذاری عروق کرونر یک روش درمانی کم ضربه است که در آن استنت (استرات) روی یک بالون از طریق یک کاتتر مینیاتوری به بخش باریک شریان کرونر قرار می‌گیرد. بالون با مایع باد می‌شود، استنت منبسط می‌شود، پلاکی را که مجرای سرخرگ را باریک می‌کند، فشار می‌دهد، بالون به سرعت تخلیه و خارج می‌شود. استنت مانند یک اسپیسر در مجرای شریان باقی می‌ماند و از باریک شدن مجدد جلوگیری می‌کند و جریان خون طبیعی را تضمین می‌کند.

درمان دارویی

پزشک همچنین اثربخشی درمان دارویی را ارزیابی می‌کند. به عنوان یک قاعده، دارو‌های گروه‌های دارویی زیر تجویز می‌شود:

• جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش خطر انفارکتوس میوکارد: آسپرین، کلوپیدوگرل، تیکاگرلور (درمان ضد پلاکتی)
  • عادی‌سازی متابولیسم لیپید، سطح کلسترول خون: استاتین‌ها (سیمواستاتین، آتورواستاتین و…).
  • دارو‌های ضد آنژینال (جلوگیری از حمله قلبی و آنژین صدری) – نیترات‌های طولانی اثر (ایزوسورباید دینیترات، ایزوسورباید ۵-مونونیترات)، مسدود‌کننده‌های بتا (بیسوپرولول، پروپرانولول)، آنتاگونیست‌های کلسیم (نیفدیپین، وراپامیل).
  • درمان متابولیک (بهبود جذب اکسیژن توسط میوکارد در شرایط کمبود اکسیژن) – پردکتال (تری متازیدین).
  • در صورت عدم اثربخشی درمان دارویی، درمان جراحی نشان داده می‌شود: مداخلات عروق کرونر (آنژیوپلاستی، استنت‌گذاری)، پیوند عروق کرونر. روش و نوع مداخله جراحی با توجه به شاخص‌های بالینی توسط جراح قلب تعیین می‌شود.