فشار خون بالا و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید!

فشار خون بالا

فشار خون وضعیتی است که با فشار خون بالا در شریان‌ها مشخص می‌شود که با میزان خون پمپاژ شده از قلب و مقاومت سرخرگ‌ها در برابر جریان خون مشخص می‌شود. حدود 30 درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در زنان بعد از یائسگی بیشتر است.

فشار خون بالا چیست؟

فشارخون بالا یک بیماری نیست، بلکه یک عامل خطر است، یعنی وضعیتی که احتمال سایر بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد (به عنوان مثال: آنژین صدری، انفارکتوس میوکارد، سکته مغزی). به همین دلیل، شناسایی و درمان آن برای جلوگیری از آسیب‌هایی که می تواند ایجاد کند مهم است.

علت فشار خون بالا چیست؟

فشارخون شریانی را می‌توان به اولیه و ثانویه طبقه‌بندی کرد. در فشارخون شریانی اولیه (یا ضروری)، که حدود 95 درصد موارد فشارخون بالا را شامل می‌شود، هیچ علت دقیق، قابل شناسایی و قابل درمان وجود ندارد. مقادیر فشارخون بالا نتیجه تغییر مکانیسم‌های پیچیده‌ای است که فشار را تنظیم می‌کند.

اما در 5 درصد بقیه موارد، فشارخون بالا پیامد بیماری‌های مادرزادی یا اکتسابی است که کلیه‌ها، غدد فوق کلیوی، عروق، قلب را درگیر می‌کند و به همین دلیل به عنوان فشارخون ثانویه تعریف می‌شود. در این موارد، شناسایی و حذف علل (یعنی درمان بیماری زمینه‌ای) می‌تواند با عادی سازی مقادیر فشارخون همراه باشد.

بر خلاف فشارخون شریانی ضروری که معمولا جمعیت بزرگسال را تحت تاثیر قرار می‌دهد، فشارخون ثانویه بر افراد جوان‌تر نیز تاثیر می‌گذارد و اغلب با مقادیر فشارخون بالاتر مشخص می‌شود که کنترل آن با درمان دارویی دشوارتر است.

ذکر این نکته ضروری است که در برخی موارد افزایش مقادیر فشارخون به استفاده برخی مواد از جمله شیرین بیان، اسپری‌های بینی، کورتیزون، قرص‌های ضد بارداری، کوکائین و آمفتامین‌ها بستگی دارد. در این موارد با تعلیق مصرف این مواد، مقادیر فشارخون به حالت عادی باز می‌گردد.

علائم فشار خون بالا چیست؟

افزایش مقادیر فشارخون همیشه با ظهور علائم همراه نیست، به خصوص اگر به طور ناگهانی رخ ندهد. بدن به تدریج به مقادیر فشارخون بالاتر عادت می‌کند و سیگنال‌هایی را به بیمار ارسال نمی‌کند. به همین دلیل، بسیاری از افراد مبتلا به فشارخون بالا، حتی در صورت وجود مقادیر بسیار بالای فشارخون، از علائم شکایت ندارند. در هر صورت، علائم مربوط به فشارخون شریانی خاص نیستند و به همین دلیل اغلب دست کم گرفته می‌شوند یا به آنها نسبت داده می‌شوند.

شایع‌ترین علائم عبارتند از:

• سردرد مخصوصاً در صبح
  • سبکی سر و سرگیجه
  • صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)
  • تغییرات بینایی (سیاهی دید، یا نقاط روشن جلوی چشم)
  • خونریزی بینی (اپیستاکسی)

در موارد پرفشاری خون ثانویه، علائم غیراختصاصی ممکن است به دلیل بیماری زمینه‌ای با علائم خاص‌تر دیگری همراه باشد. کمیاب بودن علائم و غیر اختصاصی بودن آنها دلیل اصلی این است که بیمار اغلب متوجه آن نمی‌شود. تشخیص زودهنگام فشارخون شریانی به معنای جلوگیری از آسیب‌های مرتبط با آن و در نتیجه حتی از کار انداختن بیماری‌های قلبی عروقی است.

فشار خون بالا

چه عواملی افراد را مستعد این بیماری می‌کند؟

در این قسمت به بررسی عواملی که منجر به فشار خون بالا در افراد می‌شود پرداخته‌ایم. این عوامل عبارتند از:

عوامل ژنتیکی

وجود افراد مبتلا به فشارخون در خانواده، احتمال ابتلای بیمار به فشارخون بالا را افزایش می‌دهد.

سن

فشارخون با افزایش سن به دلیل تغییرات در رگ‌های خونی (که با افزایش سن ضخیم‌تر می‌شوند) افزایش می‌یابد.

اضافه وزن

اضافه وزن و چاقی، از طریق مکانیسم‌های مختلف و پیچیده، با افزایش فشارخون مرتبط هستند.

دیابت

این بیماری، جدی و گسترده در میان جمعیت بزرگسال، اغلب با افزایش فشارخون همراه است و به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

سیگار کشیدن

دود سیگار به شدت فشار خون را تغییر می‌دهد (پس از سیگار کشیدن، فشار خون حدود نیم ساعت بالاتر می‌ماند). این با آسیب مزمنی که سیگار کشیدن بر عروق شریانی ایجاد می‌کند (از دست دادن خاصیت ارتجاعی، آسیب به دیواره‌های عروقی، مستعد تشکیل پلاک‌های آترواسکلروتیک)، مرتبط است.

عدم تعادل سدیم و پتاسیم

خوردن غذاهای بیش از حد نمکی و به طور کلی، رژیم غذایی بسیار غنی از سدیم یا پتاسیم بسیار کم می‌تواند منجر به فشار خون بالا شود.

استرس

استرس (فیزیکی و عاطفی) مستعد فشارخون بالا است. برای مثال در طول ویزیت‌های پزشکی، فشار اغلب بیشتر از چیزی است که بیمار در خانه اندازه می‌گیرد. همچنین فشار خون در روزهای کاری می‌تواند بیشتر از روزهای تعطیل باشد و فشار خون هنگام ورزش افزایش می‌یابد.

سبک زندگی کم تحرک

نمی‌توان گفت که کم تحرکی باعث افزایش فشار خون می‌شود. البته مسلم است که فعالیت بدنی متوسط ​​و مداوم (فعال نگه داشتن بدن و کنترل وزن) به کاهش فشار خون و بهبود عملکرد بدنی کمک می‌کند.

تشخیص فشار خون بالا

تشخیص این عارضه با اندازه‌گیری فشار خون از طریق دو مقدار فشار سیستولیک (حداکثر) و فشار دیاستولیک (حداقل) انجام می‌شود. مقادیر طبیعی برای افراد بالغ در 140/85 میلی‌متر جیوه است. بنابراین، زمانی از فشارخون بالا صحبت می‌کنیم که یک یا هر دو مقدار فشار خون به طور مداوم بالاتر از حد طبیعی باشد.

از آنجایی که افزایش مقادیر فشار خون اغلب با علائم همراه نیست و از آنجایی که در صورت وجود، این علائم غیراختصاصی هستند، تنها راه برای تشخیص فشار خون شریانی، انجام اندازه‌گیری دوره‌ای فشار خون است.

پس از تشخیص فشار خون شریانی، انجام برخی آزمایشات مفید است که به پزشک امکان می‌دهد بفهمیم که آیا فشارخون بالا قبلاً به عروق، قلب، کلیه‌ها آسیب رسانده است یا خیر. همچنین به پزشک در تعیین مشخصات خطر قلبی عروقی بیماران کمک می‌کند.

درمان فشار خون بالا

چگونه فشار خون بالا درمان می‌شود؟

درمان فشارخون شریانی، حتی زمانی که شامل استفاده از داروها باشد، مطلقاً نمی‌تواند از تغییرات سبک زندگی جدا شود. هدف از درمان فشارخون باید بازگرداندن مقادیر فشارخون به حالت طبیعی باشد (یعنی در 140/85 میلی‌متر جیوه) بنابراین کاهش فشارخون کافی نیست.

رژیم غذایی کم نمک، فعالیت بدنی متوسط ​​و ثابت (30 دقیقه در روز پیاده روی سریع یا دوچرخه ورزشی)، کنترل وزن بدن (کاهش وزن، در صورت اضافه وزن یا چاقی)، پرهیز از کشیدن سیگار، مصرف کنترل شده الکل، همه نگرش‌های توصیه شده در صورت افزایش فشارخون هستند. در موارد افزایش خفیف فشارخون و در صورت عدم وجود سایر عوامل خطر مرتبط (سیگار، دیابت، کلسترول خون بالا، چاقی)، این اصلاحات سبک زندگی ممکن است تنها درمانی باشد که پزشک تجویز می‌کند و ممکن است در بازگرداندن فشارخون موثر باشد.

پس از تشخیص فشارخون شریانی و بررسی عادات سبک زندگی، ممکن است نیاز به درمان دارویی باشد که هدف آن دقیقاً عادی سازی فشارخون است. دانستن این نکته مهم است که درمان ضد فشارخون یک درمان مزمن است که باید برای سالیان متمادی انجام شود. به ندرت اتفاق می‌افتد که یک بیمار مبتلا به فشارخون بتواند در یک نقطه خاص مصرف داروهای فشار خون را متوقف کند.

داروهای ضد فشار خون

مهارکننده‌های ACE، مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II (ARBs) یا سارتان‌ها، مهارکننده‌های مستقیم رنین. این داروها با تداخل در تولید برخی از مواد در گردش که سیستم به اصطلاح رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون را می‌سازند، فشارخون را کاهش می‌دهند. داروهای مسدود کننده‌های کانال کلسیم، فشارخون را با القای اتساع عروق کنترل می‌کنند.

دیورتیک‌ها به بدن کمک می‌کنند تا آب و نمک‌های معدنی (سدیم) را دفع کند. مسدود کننده‌های آلفا و بتا در سطح مکانیسم‌های عصبی کنترل فشار خون محیطی عمل می‌کنند. سمپاتولیتیک‌های با اثر مرکزی در سطح مکانیسم‌های کنترل اعصاب مرکزی (سیستم عصبی مرکزی) فشار خون عمل می‌کنند.