علت قلب درد حین ورزش : چگونه از آن پیشگیری کنیم؟!

قلب درد حین ورزش

قلب درد حین ورزش به عنوان یکی از علائم نارسایی قلبی شناخته می‌شود. این درد ممکن است به صورت فشار در ناحیه قفسه سینه احساس شود و معمولاً در زمان ورزش و فعالیت شدید بیشتر از سایر زمان‌ها احساس می‌شود. دلیل ایجاد درد قلبی حین ورزش ممکن است ناشی از عدم تامین خون و اکسیژن کافی به عضله قلبی باشد.

این مسئله معمولاً به دلیل تنگی عروق قلبی یا تخریب عضله قلبی در نتیجه بیماری‌های قلبی مانند آنژین صدری، بیماری عروق کرونر و برخی بیماری‌های قلبی دیگر ایجاد می‌شود. در صورتی که شما دچار درد قلبی حین ورزش شده‌اید، بهتر است به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید تا علت درد شما تشخیص داده شود و درمان مناسب انجام شود.

قلب درد حین ورزش

علت قلب درد در حین ورزش چیست؟

قلب درد حین ورزش یک موضوع جدی است و ممکن است نشانه‌ای از مشکلات صحیح قلبی باشد. به طور عمومی، ورزش‌های منظم و معتدل برای بهبود سلامتی قلب و عروق مفید هستند. اما در صورتی که حین ورزش درد قلب را تجربه کنید، باید این موضوع را جدی بگیرید و به اقدامات مناسبی بپردازید. علت درد قلبی حین ورزش عبارت‌اند از:

• تنگی عروق قلب: ممکن است عروق قلبی باعث نقص در عرضه یا انتقال خون به عضله قلبی شوند و در نتیجه درد قلبی رخ دهد.
  • ایسکمی قلبی: ایسکمی به کاهش ناگهانی جریان خون و اکسیژن به عضله قلبی ناشی از تنگی عروق قلبی گفته می‌شود که می‌تواند باعث درد قلبی حین ورزش شود.
  • تنظیم نامناسب ضربان قلب: نامناسبی ضربان قلب در هنگام ورزش ممکن است باعث درد قلبی شود.

در هر صورت، اگر شما یا هر شخص دیگری حین ورزش دچار قلب درد می‌شوید، بهتر است از هرگونه فعالیت ورزشی خودداری کنید و به سرعت به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما می‌تواند از طریق معاینه، آزمایشات و تست‌های قلبی مختلف، علت این درد را تشخیص دهد و برنامه درمانی مناسبی را برای شما تعیین کند. در بعضی موارد، احتمالاً شما به کارشناس ورزشی یا فیزیوتراپیست نیز ارجاع داده خواهید شد تا برنامه‌ای مناسب برای شما طراحی کنند و با رعایت اصول و نکات ورزشی، امنیت ورزش را برای شما تضمین کنند.

چه نوع درمان‌هایی برای قلب درد حین ورزش وجود دارد؟

درمان قلب درد در طول ورزش باتوجه به علت آن متفاوت است. درمان معمولاً به دو صورت دارویی و غیردارویی انجام می‌شود. درمان غیردارویی شامل تغییر در سبک زندگی و ورزش همچنین تغییر در رژیم غذایی می‌شود. به عنوان مثال، شما باید ورزش سبک‌تری را انجام دهید. درمان دارویی شامل مصرف داروهایی مانند بتابلاکرها، نیتروگلیسرین و آنتاگونیست‌های کلسیم است که به کاهش فشار خون و حفظ جریان خون به قلب کمک می‌کنند.

در صورتی که درد قلبی شما ناشی از بیماری عروق کرونر باشد، ممکن است پزشک شما شما را به یکی از روش‌های درمانی مانند آنژیوپلاستی یا عمل جراحی قلبی ارجاع دهد.

قلب درد حین ورزش

چگونه از قلب درد حین ورزش پیشگیری کنیم؟

پیشگیری از قلب درد در طول ورزش بسیار مهم است و می‌تواند به بهبود سلامت قلبی کمک کند. راه‌های پیشگیری از قلب درد حین ورزش عبارتند از:

• مشاوره پزشکی
  • شروع به‌تدریج
  • گرم‌کردن قبل از ورزش
  • حفظ میزان مناسب فعالیت
  • توجه به علائم بدن
  • رعایت سطح فعالیت‌های ورزشی
  • تنظیم تنفس

مشاوره پزشکی

قبل از شروع هر برنامه ورزشی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و مجوز ویژه او را برای شروع فعالیت‌های ورزشی دریافت کنید. پزشک شما می‌تواند بررسی‌های لازم را انجام دهد و از وضعیت قلبی شما اطمینان حاصل کند.

شروع به‌تدریج

اگر مدتی است که ورزش نکرده‌اید، به‌تدریج و با زمان‌بندی مناسب به فعالیت‌های ورزشی بپردازید. این کار به قلب شما اجازه می‌دهد تا با تدریج درخواست‌های بیشتری که در هنگام ورزش بر روی آن اعمال می‌شود، آشنا شود.

گرم‌کردن قبل از ورزش

حتماً قبل از هر نوع ورزش، به گرم‌کردن و آماده‌سازی عضلات و قلب خود بپردازید. این کار به بهتر شدن جریان خون و کاهش احتمال بروز درد قلبی کمک می‌کند.

حفظ میزان مناسب فعالیت

توصیه می‌شود فعالیت ورزشی خود را در محدوده‌ای که برای شما مناسب است، انجام دهید. از انجام فعالیت‌های شدید و خسته‌کننده که ممکن است باعث افزایش ضربان قلب (تپش قلب) و استرس زیادی برای قلب شود، پرهیز کنید.

توجه به علائم بدن

هنگام ورزش، به علائم بدن خود توجه کنید. اگر درد یا تنگی قلبی، تنگی نفس یا خستگی شدید تجربه می‌کنید، فعالیت خود را به‌صورت فوری متوقف کنید و استراحت کنید. در صورت لزوم به پزشک خود مراجعه کنید.

رعایت سطح فعالیت‌های ورزشی

بر اساس وضعیت قلبی خود، سطح مناسب فعالیت‌های ورزشی را انتخاب کنید. برای انتخاب برنامه مناسب، می‌توانید به کارشناس ورزشی یا فیزیوتراپیست مراجعه کنید.

تنظیم تنفس

هنگام ورزش، به تنفس خود توجه کنید و سعی کنید به‌ صورت صحیح تنفس کنید. تنفس عمیق و منظم به جریان خون و اکسیژن رساندن به قلب کمک می‌کند.

پیشگیری از قلب درد حین ورزش اهمیت زیادی دارد. با رعایت این نکات و همکاری با پزشک و کارشناس ورزشی، می‌توانید به‌صورت ایمن‌تر و با اطمینان بیشتری از فعالیت‌های ورزشی لذت ببرید و به بهبود سلامت قلبی‌تان کمک کنید.