درد قفسه سینه : علت، علائم، تشخیص و درمان!

درد قفسه سینه

درد قفسه سینه، نشانه حمله قلبی احتمالی است، اما می‌تواند نشانه‌ای از بیماری یا مشکل دیگری نیز باشد. با این حال، در صورت وجود شکایات درد قفسه سینه، ابتدا باید مشکلات قلبی را رد کرد. سایر علل درد قفسه سینه عبارتند از: مشکلات ریوی، سوء هاضمه، ریفلاکس، تنش عضلانی، التهاب مفاصل دنده نزدیک استخوان سینه. بسیاری از مشکلات مختلف می‌توانند باعث درد قفسه سینه شوند. علل عمده تهدید کننده زندگی شامل مشکلات قلبی یا ریه است. بسیار مهم است که فورا به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید، زیرا درد قفسه‌سینه می‌تواند نشان دهنده یک مشکل جدی سلامتی باشد. درد قفسه‌سینه یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه افراد به اورژانس است.

‌‌‌‌‌علت دردقفسه سینه چیست؟

وقتی دردقفسه سینه وجود دارد، اولین فکر فرد اغلب این است که دچار حمله قلبی شده است. در حالی که دردقفسه سینه که یکی از علائم مهم حمله قلبی است، می‌تواند ناشی از شرایط نسبتاً کمتر جدی نیز باشد. حدود 13 درصد از مراجعات به اورژانس برای درد قفسه‌سینه به دلیل یک مشکل جدی مرتبط با قلب است. علل مربوط به قلب برای دردقفسه سینه، عبارتند از:

حمله قلبی

حمله قلبی معمولاً در نتیجه انسداد رگ‌های تغذیه کننده عضله قلب توسط لخته خون رخ می‌دهد.

آنژین

آنژین، اصطلاحی است که برای درد قفسه‌سینه ناشی از تضعیف جریان خون به دلیل انسداد جزئی عروق تامین کننده قلب استفاده می‌شود. این عارضه معمولاً به دلیل تجمع پلاک‌های آترواسکلروتیک در دیواره‌های داخلی شریان‌ها ایجاد می‌شود که خون را به ماهیچه‌های قلب می‌رسانند. این پلاک‌ها، رگ‌ها را باریک می‌کنند و اکسیژن رسانی به قلب را محدود می‌کنند، مخصوصاً در هنگام فعالیت.

تشریح آئورت

تشریح آئورت یک وضعیت تهدید کننده زندگی است. این پارگی شریان اصلی به نام آئورت است که از قلب خارج می‌شود و با شروع ناگهانی درد شدید قفسه‌سینه خود را نشان می‌دهد.

پریکاردیت

التهاب غشای اطراف قلب به نام پریکارد است. پریکاردیت باعث درد قفسه‌سینه می‌شود که معمولاً با تنفس یا دراز کشیدن تشدید می‌شود.

علل ریوی درد قفسه‌سینه

بسیاری از بیماری‌های ریوی می‌توانند باعث درد قفسه سینه شوند، مانند:

آمبولی ریه

آمبولی ریه، یک انسداد ناگهانی در شریان‌های ریوی است که اغلب به دلیل لخته شدن خون ایجاد می‌شود و منجر به بدتر شدن تغذیه بافت ریه می‌شود و نیاز به درمان فوری دارد.

التهاب پلورا

در مورد التهاب غشایی که ریه‌ها را می‌پوشاند، به نام پلوریت، درد قفسه‌سینه دیده می‌شود که با تنفس و سرفه افزایش می‌یابد.

پنوموتوراکس

پنوموتوراکس، فروپاشی ریه‌ها در نتیجه نشت هوا از ریه‌ها و تجمع در حفره قفسه سینه است. دردقفسه سینه معمولاً به طور ناگهانی شروع می‌شود و می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد و اغلب با تنگی نفس همراه است.

فشار خون ریوی

پرفشاری ریوی، فشار خون بالا در شریان‌هایی به نام شریان‌های ریوی است که خون را به ریه‌ها می‌رسانند. این امر می‌تواند باعث دردقفسه سینه شود.

ذات‌الریه

ذات‌الریه یک التهاب ریه است و می‌تواند باعث درد قفسه سینه شود.

برونشیت ویروسی

برونکواسپاسم، تنگی راه‌های هوایی است که معمولاً به دلیل آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) است. درد قفسه سینه ممکن است همراه با تنگی نفس باشد.

علل گوارشی درد قفسه سینه

درد قفسه سینه می‌تواند ناشی از شرایط سیستم گوارشی باشد، از جمله:

رفلاکس

رفلاکس، حرکت محتویات معده به مری با حرکت در جهت مخالف جاذبه است. ریفلاکس باعث درد قفسه سینه می شود که با احساس سوزش در پشت استخوان سینه ترکیب می‌شود. همچنین شکایت از آب تلخ در دهان وجود دارد که اغلب با درد قفسه سینه همراه است.

مشکلات مری

بیماری‌های مری می‌توانند بلع را دشوار کرده و باعث درد قفسه سینه شوند.

مشکلات کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا یا التهاب کیسه صفرا می‌تواند باعث درد شکمی شود که به قفسه سینه می‌رسد.

التهاب پانکراس

التهاب پانکراس که پانکراتیت نامیده می‌شود، ممکن است باعث درد قفسه سینه شود.

عضله و استخوان علل درد قفسه‌سینه

درد قفسه سینه ممکن است به دلیل تروما و سایر مشکلاتی که بر ساختارهای عضلانی و استخوانی که دیواره قفسه سینه را تشکیل می‌دهند تأثیر بگذارد، ایجاد شود. برخی از این مشکلات، عبارتند از:

کوتوکندریت

التهاب ساختار غضروفی که دنده‌ها را به استخوان سینه متصل می‌کند، کوستوکندریت نامیده می‌شود. این وضعیت التهابی در ساختار غضروف باعث درد قفسه‌سینه می‌شود.

دردهای عضلانی

سندرم‌های درد مزمن مانند فیبرومیالژیا می‌تواند باعث درد مکرر در عضلات قفسه سینه شود.

آسیب به دنده‌ها

ترک خوردگی یا شکستگی دنده می‌تواند باعث دردقفسه سینه شود.

درد قفسه سینه

‌‌‌علائم درد قفسه سینه چیست؟

درد قفسه سینه بسته به عواملی که باعث ایجاد آن می‌شود، می‌تواند با علائم مختلفی همراه باشد. اگرچه درد قفسه سینه اغلب با بیماری‌های قلبی همراه است، بسیاری از افراد مبتلا به بیماری قلبی احساس مبهمی از ناراحتی را گزارش می‌کنند که دقیقاً به عنوان درد تعریف نشده است. به طور کلی، ناراحتی قفسه سینه به دلیل حمله قلبی یا سایر مشکلات قلبی ممکن است دارای ویژگی‌های زیر باشد:

• فشار، پری، سوزش یا سفتی در قفسه سینه
  • درد له کننده یا سوزش که به پشت، گردن، فک، شانه و یک یا هر دو بازو می‌رسد.
  • دردی که بیش از چند دقیقه طول می‌کشد، با فعالیت بدتر می‌شود.
  • عرق سرد
  • ضعف
  • طعم ترش یا اسیدی در دهان
  • دردی که فقط بعد از خوردن غذا ایجاد می‌شود.
  • مشکل در بلع
  • تغییر در شدت درد، بسته به وضعیت بدن
  • دردی که هنگام تنفس عمیق یا سرفه افزایش می‌یابد.
  • بثورات پوستی
  • سرفه شدید
  • احساس وحشت یا اضطراب
  • تنفس سریع و پی در پی

علل درد قفسه‌سینه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

کلید تشخیص، سابقه پزشکی بیمار است. آگاهی از ماهیت درد به پزشک ایده می‌دهد که چه چیزی باید حذف شود و چه چیزی محتمل‌تر است. درک ماهیت درد، شدت آن، علائم مرتبط و عوامل خطر موجود در بیمار، راهنمایی برای ارزیابی احتمال یک علت بالقوه و تشخیص‌هایی که باید در نظر گرفته شوند، ارائه می‌کند. برای تشخیص، پزشک باید نوع درد و میزان درد فرد را بداند. برای این منظور سوالاتی که می‌توان از بیماران پرسید، عبارتند از:

• درد از چه زمانی شروع شد؟
  • درد چه شکلی بود؟
  • چقدر طول کشید؟
  • آیا عواملی وجود دارد که باعث کاهش یا افزایش درد شود؟
  • آیا به سایر قسمت‌های بدن سرایت می‌کند؟
  • آیا قبل از درد بیماری داشتید؟
  • آیا تروما را تجربه کرده‌اید؟
  • آیا در گذشته درد قفسه سینه مشابهی را تجربه کرده‌اید؟
  • آیا علائم همراه دیگری وجود دارد؟

دردقفسه سینه همیشه نشان دهنده حمله قلبی نیست. با این حال، هنگامی که بیمار به اورژانس مراجعه می‌کند، پزشکان ابتدا بر حمله قلبی تمرکز می‌کنند. زیرا به طور بالقوه، فوری‌ترین تهدید برای زندگی است.

آزمایشات انجام شده در حضور درد قفسه ‌سینه

برخی از اولین آزمایشات انجام شده در حضور درد قفسه ‌سینه، عبارتند از:

الکتروکاردیوگرام (ECG)

این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب را از طریق الکترودهای متصل به پوست قفسه سینه ثبت می‌کند. از آنجایی که عضله قلب آسیب دیده اغلب تحریک الکتریکی را انجام نمی‌دهد، حمله قلبی را می‌توان با ECG تشخیص داد.

آزمایش خون

آزمایش خون برای بررسی سطح پروتئین‌ها یا آنزیم‌های خاص موجود در عضله قلب در خون تجویز می‌شود. آسیب به سلول‌های قلب در اثر حمله قلبی منجر به نشت این پروتئین‌ها یا آنزیم‌ها برای ساعت‌ها در خون می‌شود.

اشعه ایکس ریه

اشعه ایکس قفسه‌سینه، وضعیت ریه‌ها، اندازه و شکل قلب و عروق خونی بزرگ را بررسی می‌کند. مشکلات ریوی مانند ذات‌الریه نیز ممکن است شناسایی شوند.

توموگرافی کامپیوتری (CT)

آمبولی ریه و دیسکسیون آئورت را می‌توان با سی تی اسکن تشخیص داد.