تنگی دریچه قلب چیست و چگونه درمان می‌شود؟

تنگی دریچه قلب چیست؟

تنگی دریچه قلب یا تنگی آئورت، زمانی رخ می‌دهد که دریچه‌ای که بین قلب و آئورت واقع شده است، تنگ شده باشد. به دلیل این تنگی، دریچه نمی‌تواند به درستی باز و بسته شود و این ممکن است منجر به مشکلات قلبی جدی‌تری شود؛ مگر اینکه درمان شود. این وضعیتی است که می‌تواند عواقب جدی و ویرانگری داشته باشد. با این حال، با تشخیص و درمان به موقع، اغلب می‌توان این مشکل را تحت کنترل درآورد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تنگی دریچه آئورت که ممکن است به بیش از یک دلیل رخ دهد، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

درمان تنگی آئورت

تنگی دریچه قلب چیست؟

قلب دارای چهار دریچه است که در کنترل گردش خون در سراسر بدن نقش دارند و اجازه می‌دهند که جریان خون را منظم و قابل تحمل نگه دارند. در برخی موارد، این دریچه‌ها به دلایل مختلف ممکن است آسیب ببینند. تنگی آئورت، که یک نوع بیماری قلبی است، با باریک شدن دریچه بین بطن چپ (اتاقک پایین سمت چپ قلب) و آئورت (شریان اصلی بدن) رخ می‌دهد. به دلیل این تنگی، جریان خون به طور کامل تضمین نمی‌شود و قلب مجبور است برای پمپاژ خون مورد نیاز بدن بیشتر تلاش کند.

در برخی موارد، تنگی دریچه می‌تواند جدی‌تر باشد و جریان خون به بدن مسدود شود. در این صورت، مشکلات جدی‌تری رخ می‌دهد که زندگی را تهدید می‌کند. از آنجایی که جریان خون در بدن وجود ندارد، سطح اکسیژن بافت‌ها و اندام‌ها کاهش می‌یابد و عملکرد‌های حیاتی بدن به خطر می‌افتد. درد در قفسه سینه یا تنگی نفس نمونه‌هایی از علائمی هستند که می‌تواند ناشی از تنگی دریچه آئورت، یکی از شایع‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های دریچه قلب، باشد. این تنگی می‌تواند مادرزادی باشد یا در طول زمان بعداً ایجاد شود.

علل تنگی دریچه قلب

تنگی دریچه آئورت که یکی از مشکلات شایع و جدی بیماری دریچه است، اغلب ثانویه به یک بیماری زمینه‌ای رخ می‌دهد. برخی از عوامل ژنتیکی و شرایط سلامتی ممکن است باعث بدتر شدن عملکرد دریچه آئورت شوند و ممکن است راه را برای ایجاد تنگی هموار کنند. برخی از این عوامل را می‌توان به شرح زیر برشمرد:

ژنتیک

تنگی دریچه آئورت ممکن است مادرزادی باشد. یک دریچه آئورت طبیعی از سه لت تشکیل شده است که با هم قرار می‌گیرند. با این حال، گاهی اوقات، بال‌های دریچه آئورت نوزاد تازه متولد شده، ممکن است حاوی دو یا چهار برگچه باشد. علاوه بر این، گاهی اوقات این فلپ‌ها می‌توانند آنقدر ضخیم باشند که به طور کامل باز و بسته شوند. در چنین مواردی، اگرچه قلب ممکن است در ابتدا به نرمی کار کند، اما به مرور زمان عوارض مختلفی رخ خواهد داد. چنین نقایص مادرزادی قلب با ترمیم جراحی یا تعویض دریچه قلب درمان می‌شود.

تب روماتیسمی

تب روماتیسمی، یکی از شایع‌ترین علل مشکلات دریچه قلب است که می‌تواند بسیاری از قسمت‌های بدن را درگیر کند. بخصوص اندام‌هایی مانند مغز، قلب، مفاصل و پوست. این تب که توسط باکتری به نام استرپتوک A ایجاد می‌شود، یک بیماری عفونی است و می‌تواند دریچه آئورت را تحت تأثیر قرار داده و به تنگی آن منجر شود.

کلسیفیکاسیون دریچه‌ها

تنگی دریچه آئورت یک مشکل است که اغلب با افزایش سن رخ می‌دهد. این مشکل به دلیل تجمع و رسوب کلسیم اضافی در دریچه‌های آئورت در طول زمان ایجاد می‌شود. این تجمع کلسیم باعث کلسیفیکاسیون و اسکار دریچه آئورت می‌شود. رسوب کلسیم می‌تواند به طور کلی تأثیر منفی بر باز و بسته شدن صحیح دریچه‌ها داشته باشد و موجب تنگی و نامنظمی در عملکرد دریچه آئورت شود.

علائم تنگی دریچه قلب

تنگی دریچه آئورت ممکن است در مرحله اولیه هیچ علامتی نداشته باشد. با پیشرفت بیماری، علائم مختلفی در بدن ظاهر می‌شود. علائمی که هنگام پیشرفت تنگی دریچه آئورت تجربه می‌شوند، می‌توانند جدی باشند. برخی از علائمی که در اثر تنگی دریچه آئورت دیده می‌شود را می‌توان به شرح زیر فهرست کرد:

• درد قفسه سینه؛ زیرا قلب در پمپاژ خون مورد نیاز خود به بدن به دلیل خرابی دریچه قلب، مشکل دارد.
  • فرد در هنگام ورزش یا ورزش سریع خسته می‌شود.
  • تنگی نفس، به ویژه پس از فعالیت
  • تپش قلب یا ضربان غیر طبیعی قلب
  • سوفل غیرطبیعی تنگی آئورت هنگام تپش قلب (سوفل صدای اضافی بین ضربان قلب طبیعی است.)
  • غش کردن
  • خستگی مفرط و احساس خستگی

تنگی دریچه قلب در نوزادان و کودکان

از آنجایی که تنگی آئورت یک نقص مادرزادی قلب است، می‌توان آن را در نوزادان تازه متولد شده مشاهده کرد. در نوزادان، تنگی آئورت می‌تواند به تنهایی یا همراه با سایر مشکلات قلبی رخ دهد. تنگی آئورت در نوزادان و کودکان ممکن است علائم متفاوتی داشته باشد یا علائمی در مقایسه با بزرگسالان نداشته باشد. علائمی که در نوزادان و کودکان قابل مشاهده است را می‌توان به شرح زیر فهرست کرد:

• مشکلات تغذیه و افزایش وزن
  • به راحتی خسته می‌شوند.
  • درد قفسه سینه
  • غش کردن
  • تنگی نفس

در موارد تنگی شدید دریچه آئورت، کودک ممکن است مشکلات تنفسی شدیدی را تجربه کند که در چند روز پس از تولد رخ می‌دهد. اگرچه برخی موارد ممکن است در ابتدا خفیف به نظر برسند، اما با بزرگتر شدن کودک می‌توانند، جدی‌تر شوند. بنابراین، کنترل زودهنگام تنگی دریچه آئورت در نوزادان می‌تواند از بروز مشکلات قلبی جدی‌تر جلوگیری کند. برای حل مؤثر این مشکل می‌توان جراحی تنگی آئورت را در نوزادان انجام داد.

برای تشخیص تنگی دریچه آئورت می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)

در داخل این دستگاه آهنربا‌های بزرگی وجود دارد که از میدان‌های مغناطیسی و امواج رادیویی برای بررسی دقیق قلب و عروق آن استفاده می‌کند. به لطف این آهنربا‌های بزرگ، تصویر دقیقی از بدن به دست می‌آید.

سی تی اسکن

این دستگاه، تصاویر گرفته شده از زوایای مختلف بدن را در یک تصویر واحد ترکیب می‌کند. با استفاده از اشعه ایکس کار می‌کند و می‌تواند به بررسی دقیق قلب و عروق خونی قلب کمک کند.

اشعه ایکس قفسه سینه

تصاویر دقیق از ناحیه قفسه سینه با استفاده از اشعه ایکس به دست می‌آید. به این ترتیب تغییرات احتمالی در قلب و عروق قلب قابل مشاهده است.

اکوکاردیوگرافی (ECHO)

این دستگاه که با استفاده از امواج صوتی، امکان بررسی ساختار داخلی و عملکرد قلب را فراهم می‌کند، می‌تواند با کمک دستگاه‌های فرستنده به نام مبدل که در قسمت‌های مختلف دیواره قفسه سینه قرار می‌گیرند، تصویری دقیق ارائه دهد.

کاتتریزاسیون قلبی

در این روش که برای تشخیص هرگونه انسداد در رگ‌های قلب استفاده می‌شود، رنگ مخصوصی که به قلب و عروق داده می‌شود با اشعه ایکس کنترل می‌شود.

درمان تنگی دریچه آئورت

اگرچه علائم تنگی دریچه آئورت ممکن است در ابتدا مشاهده نشود، اما ممکن است در مراحل بعدی بیماری خود را نشان دهند. برای درمان مؤثر تنگی دریچه آئورت، ابتدا باید سطح و شدت بیماری تشخیص داده شود. یک متخصص قلب و عروق می‌تواند با یک معاینه فیزیکی جامع و آزمایش‌های مختلف شرایط را به طور دقیق بررسی کند. با یادگیری تاریخچه پزشکی بیمار و اینکه آیا بیماری قلبی در خانواده او وجود دارد یا خیر، اطلاعاتی را برای تشخیص جمع‌آوری می‌کند. اگر پزشک مشکلی در قلب تشخیص دهد، ممکن است بخواهد آزمایش‌های بیشتری را برای معاینه دقیق‌تر انجام دهد.

تنگی دریچه قلب را می‌توان به صورت زیر درمان کرد:

دارو‌ها

هیچ دارویی وجود ندارد که به طور قطعی تنگی دریچه آئورت را درمان کند. زیرا هنگامی که تنگی دریچه آئورت رخ می‌دهد با این دارو‌ها نمی‌توان آن را معکوس کرد. با این حال، علائم ناشی از تنگی دریچه آئورت را می‌توان با کمک دارو‌ها کنترل کرد. به طور خاص، پزشک ممکن است دارویی برای کاهش بار روی قلب تجویز کند.

جراحی

از آنجایی که تنگی شدید آئورت بر کیفیت زندگی بیمار تأثیر منفی می‌گذارد، ممکن است پزشک جراحی را به بیمار توصیه کند. این روش، شامل ترمیم یا جایگزینی دریچه آئورت آسیب دیده است. جراحی تنگی آئورت را می‌توان با حداقل جراحی یا یک روش جراحی باز انجام داد. جراحی مینیمال اغلب زمان کمتری می‌برد و منجر به از دست دادن خون کمتری نسبت به جراحی قلب باز می‌شود. علاوه بر این، زمان بهبودی در مقایسه با جراحی قلب باز کمتر است. معمولاً در ترمیم دریچه از حداقل جراحی استفاده می‌شود. با این حال، در برخی موارد، پوشش ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. در چنین مواردی ممکن است نیاز به جراحی قلب باز باشد.