نقص مادرزادی قلبی (CHD): علائم، تشخیص و درمان آن!

نقص مادرزادی قلبی (CHD)

نقص مادرزادی قلبی (CHD) را می‌توان به عنوان یک نقص ساختاری در قلب در بدو تولد تعریف کرد. در 8 هفته اول بارداری رخ می‌دهد. شایع‌ترین ناهنجاری مادرزادی است. ابتلا به این نوع بیماری در خانواده احتمال آن را افزایش می‌دهد. در بارداری زنان دیابتی که از انسولین استفاده می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود. استفاده از داروها در 8 ماه اول بارداری، اشعه ایکس و عفونت‌هایی مانند سرخجه احتمال بروز ناهنجاری را افزایش می‌دهد. ممکن است اختلالات عمده یا ناهنجاری‌های جزئی وجود داشته باشد که هیچ علامتی ایجاد نکند که می‌تواند ساختار دینامیکی و آناتومیکی قلب را تغییر دهد. با انجام اکوکاردیوگرافی جنین بعد از هفته چهاردهم قبل از تولد می‌توان اختلالات قلبی را در رحم تشخیص داد.

نقص مادرزادی قلبی (CHD)

نقص مادرزادی قلبی (CHD) چیست؟

نقص مادرزادی قلبی (CHD) از پمپاژ موثر خون توسط قلب جلوگیری می‌کند یا میزان اکسیژن در خون را کاهش می‌دهد. در نتیجه اندام‌ها و بافت‌های بدن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند که می‌تواند منجر به آسیب اندام‌ها و عوارض تهدید کننده زندگی شود. اگرچه نوزادان مبتلا به CHD در چند ساعت یا روزهای اول زندگی سالم به نظر می‌رسند، علائم و نشانه‌ها به زودی آشکار می‌شوند. این‌ نشانه‌ها ممکن است شامل صداهای غیرطبیعی قلب در طول ضربان قلب (سوفل قلب)، تنفس سریع (تاکی پنه)، فشار خون پایین (افت فشار خون)، سطوح پایین اکسیژن در خون (هیپوکسمی)، و رنگ آبی یا بنفش در پوست (سیانوز) باشد. با این حال، اکثر افراد مبتلا به CHD بحرانی در حال حاضر به دلیل پیشرفت در تشخیص و درمان زودهنگام تا دوران نوزادی زنده می‌مانند.

برخی از افرادی که برای بیماری مادرزادی حیاتی قلب تحت درمان قرار می‌گیرند، در مراحل بعدی زندگی خود چندین مشکل سلامتی مرتبط دارند. اثرات طولانی مدت CHD بحرانی ممکن است شامل تاخیر در رشد و کاهش استقامت در طول ورزش باشد.

بیماری مادرزادی قلبی چقدر شایع است؟

نقایص قلبی شایع‌ترین نوع نقص مادرزادی است و بیش از 30 درصد از کل مرگ و میر نوزادان به دلیل نقص مادرزادی را تشکیل می‌دهد. بیماری قلبی مادرزادی نشان دهنده برخی از جدی‌ترین نقایص قلبی است. تقریباً 7200 نوزاد یا 18 نوزاد از هر 10000 نوزاد، هر سال در ایالات متحده با CHD بحرانی تشخیص داده می‌شوند.

علائم و نشانه‌های نقص مادرزادی قلبی (CHD)

علائم CHD بسته به نقص قلبی و سن کودک متفاوت است. بسیاری از نقایص مادرزادی قلب را می‌توان قبل از تولد در نوزاد تشخیص داد و به پزشکان اجازه می‌دهد تا مراقبت از نوزاد را پس از تولد برنامه ریزی کنند. در موارد دیگر، علائم زیر ممکن است در نوزاد پس از تولد رخ دهد:

• مشکل در تنفس
  • سطوح غیر طبیعی اکسیژن که بسیار پایین است
  • رنگ غیر طبیعی پوست، ناخن‌ها یا لب‌ها
  • تنفس سریع، تعریق و خستگی در هنگام مکیدن
  • مشکلات تغذیه، عدم افزایش وزن کافی
  • ضربان قلب غیر طبیعی یا آریتمی
  • صداهای غیر طبیعی قلب (سوفل)

سایر کودکان در بدو تولد هیچ علامتی ندارند و ممکن است این علائم را در مراحل بعدی زندگی خود بروز دهند، یا ممکن است یک بیماری مادرزادی قلب توسط متخصص قلب بر اساس علائم دیگر تشخیص داده شود.

نقص مادرزادی قلبی (CHD)

تشخیص نقص مادرزادی قلبی (CHD)

بیماری قلبی مادرزادی را می‌توان در نوزادان با اکوکاردیوگرام جنین قبل از تولد تشخیص داد. پس از تولد، به دلیل غربالگری نوزاد، می‌توان نقایص خاصی را در نوزادان تشخیص داد.

در کودکان، تشخیص را می‌توان با سونوگرافی (اکوکاردیوگرام قلب)، اشعه ایکس قفسه سینه یا الکتروکاردیوگرام (ECG) انجام داد. هنگامی که بیماری مادرزادی قلب تشخیص داده شد، متخصص قلب کودکان می‌تواند با انجام MRI یا کاتتریزاسیون قلبی اطلاعات دقیقی به دست آورد.

پیگیری و درمان نقص مادرزادی قلبی (CHD)

بیماری‌های مادرزادی قلب توسط پزشک قلب کودک کنترل می‌شود و در درجه اول با دارو قابل درمان است. برخی از این نقایص با رشد کودک کوچک‌تر می‌شوند یا ممکن است بیماری با درمان بهبود یابد. برخی از نقص‌ها ممکن است نیاز به جراحی قلب در هفته اول زندگی یا سایر دوره‌های کودکی داشته باشند. متخصص قلب و عروق کودکان باید در مورد شکل و زمان پیگیری و درمان تصمیم گیری کند. برخی از موارد CHD ممکن است خود را بهبود بخشند. برخی دیگر ممکن است باقی بمانند، اما نیازی به درمان ندارند، در حالی که برخی دیگر باید بلافاصله پس از تولد درمان شوند. هر فردی که نقص قلبی دارد باید در طول زندگی خود به طور منظم به متخصص قلب مراجعه کند. مطمئن شوید که متخصص قلب در مورد نقایص مادرزادی قلب آموزش و تخصص دارد. درمان CHD شامل موارد زیر می‌شود:

• روش کاتتر برای قرار دادن پلاگین در نقص.
  • داروهایی که به قلب کمک می‌کند کارآمدتر کار کند یا فشار خون را مدیریت کند.
  • روش غیرجراحی برای از بین بردن نقص با استفاده از دستگاه.
  • اکسیژن درمانی، که سطوح بالاتری از اکسیژن را نسبت به هوای معمولی اتاق فراهم می‌کند.
  • پروستاگلاندین E1 که ماهیچه صاف قلب را شل می‌کند و می‌تواند مجرای شریانی (رگ خونی که معمولا پس از تولد بسته است) را باز نگه دارد و به تامین گردش خون مورد نیاز کمک می‌کند.

جراحی برای ترمیم نقص، باز کردن جریان خون یا تغییر مسیر خون. در موارد شدید، پیوند قلب ممکن است ضروری باشد.

کلام آخر

بیماری مادرزادی قلب یک نقص در ساختار قلب است که در بدو تولد وجود دارد. می‌توان آن را قبل از تولد نوزاد، بلافاصله پس از تولد یا هر زمان در دوران کودکی یا بزرگسالی تشخیص داد. اگر شما یا نوزادتان نقص قلبی دارید، بهتر است که به یک متخصص قلب مراجعه کنید. شما باید در طول زندگی به طور منظم به متخصص قلب مراجعه کنید تا وضعیت را کنترل کرده و قلب را تا حد امکان سالم نگه دارید.