آریتمی قلبی : انواع، علت، علائم، تشخیص و درمان آن!

آریتمی قلبی

اختلالات ریتم قلب که آریتمی قلبی نامیده می‌شود، گروهی از اختلالات است که بر سرعت کار و نظم قلب تأثیر می‌گذارد. بیماری‌ها بر اساس منطقه منشا، مسیر انتقال یا سندرمی که با آن مرتبط هستند ارزیابی می‌شوند. به طور کلی، آریتمی زمانی رخ می‌دهد که تکانه‌های عصبی به ماهیچه‌های قلب نتوانند وظایف خود را به طور کامل انجام دهند. در نتیجه این تغییر در فعالیت الکتریکی، تاکی کاردی (ضربان قلب خیلی سریع)، برادی کاردی (کاهش ضربان قلب)، ضربان زودرس یا فیبریلاسیون بسیار نامنظم ممکن است رخ دهد.

تقریباً همه افراد ممکن است در مقطعی از زندگی خود دچار اختلال آریتمی قلبی شوند. در طول این تجربه، اغلب احساس می‌شود که قلب به طور نامنظم می‌تپد. اگرچه این وضعیت رایج اغلب اوقات می‌تواند بی ضرر باشد، اما باید مراقب بود زیرا برخی از آریتمی‌ها می‌توانند کاملاً مشکل ساز باشند. در آریتمی‌های شدید ممکن است جریان خون در برخی از قسمت‌های بدن قطع شود و بسته به آن، اندام‌های حیاتی مانند مغز و ریه‌ها آسیب ببینند. از آنجایی که ممکن است نیاز به مداخله در این آریتمی‌ها در مدت زمان کوتاهی باشد، توصیه می‌شود هوشیار باشید.

آریتمی قلبی چیست؟

ریتم‌های قلبی که با ریتم طبیعی قلب متفاوت هستند، آریتمی نامیده می‌شود. تنها ریتمی که به عنوان اختلال ریتم قلب در نظر گرفته نمی‌شود، ریتم سینوسی است. در این ریتم یک تکانه الکتریکی از نقطه‌ای به نام گره سینوسی دهلیزی در قسمت فوقانی قلب خارج می‌شود و به آرامی به گره دهلیزی که بین بطن‌ها و دهلیزها قرار دارد می‌رسد.

انواع آریتمی قلبی

آریتمی قلبی انواع مختلفی دارد. همانطور که در ابتدا گفته شد، آریتمی قلبی به معنای هر نوع نامنظمی یا ناهنجاری در ضربان قلب است. آریتمی قلبی انواع مختلفی دارد. انواع آریتمی قلبی عبارتند از:

• تاکی کاردی
  • فیبریلاسیون دهلیزی
  • فلاتر دهلیزی
  • برادی کاردی
  • فیبریلاسیون بطنی

در ادامه به بررسی این موارد پرداخته‌ایم.

تاکی کاردی

تاکی کاردی، که در آن ضربان قلب بیش از 100 ضربه در دقیقه است، به دلیل افزایش فعالیت در قسمت‌های فوقانی یا تحتانی قلب رخ می‌دهد.

فیبریلاسیون دهلیزی

این ریتم نامنظم که در قسمت فوقانی قلب که به آن دهلیز گفته می‌شود رخ می‌دهد، شایع‌ترین آریتمی در بین اختلالات ریتم قلب است. علت آن بی نظمی تعداد غیر طبیعی سلول‌های الکتریکی است و بنابراین انقباض عضلات دهلیز می‌تواند از کنترل خارج شود. در طول فیبریلاسیون دهلیزی، ضربان قلب بین 150-200 ضربه متغیر است.

فلاتر دهلیزی

فلاتر دهلیزی، یکی دیگر از آریتمی‌هایی که قسمت‌های بالایی قلب را درگیر می‌کند، در اثر حرکت سریع یک تکانه عصبی در ناحیه آسیب‌دیده ایجاد می‌شود.

برادی کاردی

برادی کاردی به کاهش ضربان قلب به زیر 60 ضربه در دقیقه اشاره دارد. علت این وضعیت معمولاً به دلیل قطع شدن انتقال الکترولیت است.

فیبریلاسیون بطنی

فیبریلاسیون بطنی یک اختلال مهم ریتم قلب است که می‌تواند ضربان قلب را خاتمه دهد و باعث ایست قلبی شود. در این حالت، که در ناحیه بطن قلب رخ می‌دهد، قلب نمی‌تواند وظیفه پمپاژ خون خود را انجام دهد. فیبریلاسیون بطنی در صورت عدم ارائه مراقبت فوری پزشکی می‌تواند منجر به مرگ شود.

علائم آریتمی قلبی چیست؟

اگرچه علائم اختلال ریتم قلب معمولاً بی خطر به نظر می‌رسند، اما باید مراقب بود زیرا گاهی اوقات ممکن است به دلیل آریتمی‌هایی که نیاز به مداخله فوری دارند رخ دهند. علائم مختلفی در ارتباط با آریتمی وجود دارند. از جمله؛

• تپش قلب
  • کند شدن بیش از حد ضربان
  • احساس نامنظمی یا مکث در ضربان قلب
  • درد قفسه سینه
  • غش کردن
  • تپش قلب شدید
  • اضطراب و تعریق

علت آریتمی قلبی چیست؟

افرادی که از قبل بیماری قلبی دارند در معرض خطر ابتلا به آریتمی قلبی هستند. در نتیجه این بیماری‌ها ممکن است مشکلی در عملکرد قلب ایجاد کنند. پاتولوژی‌های قلبی مانند بیماری عروق کرونر، حمله یا نارسایی قلبی، اندوکاردیت که در آن بافت‌های داخلی قلب ملتهب می‌شود، اختلالات دریچه قلب و بیماری‌های مادرزادی قلب به عنوان عوامل خطر برای ایجاد آریتمی در نظر گرفته می‌شوند.

جدای از این بیماری‌ها، سن، جنسیت و عوامل مختلف سبک زندگی نیز ممکن است در ایجاد اختلال ریتم قلب موثر باشد. آریتمی‌های جدی معمولا در افراد بالای 60 سال رخ می‌دهد. داروهایی که توسط افراد مسن برای مشکلات مختلف قلبی عروقی استفاده می‌شود نیز ممکن است بر ریتم قلب تأثیر بگذارد. بروز برخی از انواع آریتمی در جنس‌های مختلف متفاوت است. برای مثال، مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی هستند.

جدای از این دلایل، مشکلات سلامتی مختلف نیز می‌توانند باعث ایجاد اختلال ریتم قلب شوند:

• بیماری‌های مزمن ریه
  • آمبولی ریه (لخته در ریه)
  • آمفیزم
  • آسم
  • آپنه خواب
  • اختلالات غده تیروئید
  • فشار خون بالا (فشار خون بالا)
  • عدم تعادل در سطوح مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم یا منیزیم
آریتمی قلبی

آریتمی قلبی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

بروز اختلال ریتم قلب در جامعه بین 1.5 تا 5 درصد متغیر است و شایع‌ترین شکل آن فیبریلاسیون دهلیزی است. فراوانی واقعی آریتمی‌ها ناشناخته است، زیرا برخی از اختلالات ریتم هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند. پزشکان ابتدا شرح حال پزشکی و معاینه فیزیکی در بیمار مشکوک به اختلال آریتمی قلبی را انجام می‌دهند.

در گرفتن سابقه پزشکی، علائم فعلی فرد، بیماری‌های قبلی و داروهای فعلی مورد سوال قرار می‌گیرد. سپس پزشکان می‌توانند وجود شرایطی را که ممکن است منجر به اختلالات آریتمی شوند، با آنالیزهای آزمایشگاهی مختلف ارزیابی کنند.

تشخیص آریتمی توسط ECG انجام می‌شود. این معاینه که الکتروکاردیوگرام نامیده می‌شود، امکان اندازه گیری جریان الکتریکی و زمان ضربان قلب را فراهم می‌کند. هولتر که یک شکل قابل حمل EKG است، می‌تواند فعالیت قلب فرد را برای یک روز ثبت کند.

به غیر از معاینه ECG، اکوکاردیوگرافی (ECHO) یکی دیگر از ابزارهای تشخیصی قلب است که می‌تواند برای تشخیص آریتمی استفاده شود. ECHO به طور کلی مانند سونوگرافی (USG) عمل می‌کند و امکان ارزیابی ویژگی‌های مختلف ساختاری قلب مانند اندازه را فراهم می‌کند.

درمان اختلال آریتمی قلبی چیست؟

در درمان اختلالات ریتم که با ضربان قلب سریع مشخص می‌شود، می توان از دارو استفاده کرد. در آریتمی‌هایی که با ضربان سریع مشخص می‌شوند، پزشکان ممکن است داروهای طبقه بندی شده به عنوان ضد آریتمی را برای درمان تجویز کنند.

علاوه بر داروهای ضد آریتمی، می‌توان از رقیق کننده‌های خون برای جلوگیری از لخته شدن خون به خصوص در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی استفاده کرد. آریتمی قلبی یک مشکل شایع و مهم سلامتی است. اگر علائم این بیماری را در بدن خود احساس کردید، باید سریعا به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.