درد قفسه سینه در خواب نشانه چیست؟

درد قفسه سینه در خواب

درد قلبی یک مشکل سلامتی است که یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه افراد به  اورژانس است. درد قفسه سینه در خواب وضعیتی است که بسیاری از افراد را نگران می‌کند، زیرا نشان‌دهنده حمله قلبی است که اغلب باعث مرگ می‌شود. بیماری‌های بسیاری از اندام‌ها و سیستم‌های بدن می‌توانند باعث درد قفسه سینه در خواب شوند. صرف نظر از علت و سبک، هرگونه دردی که در ناحیه قفسه سینه احساس می‌شود باید جدی گرفته شود. در این بخش همراه ما باشید تا درمورد درد قلب در خواب، دلایل و درمان آن صحبت کنیم.

درد قفسه سینه در خواب

درد قفسه سینه در خواب را جدی بگیرید!

درست است که ما در بیداری بیشتر از زمانی که خواب هستیم دچار حمله قلبی می‌شویم؛ اما در خواب نیز می‌تواند رخ دهد. پس چگونه بفهمیم که در هنگام خواب دچار حمله قلبی شده‌ایم؟ در اینجا پاسخ به این سؤال است.

احتمال حمله قلبی در هنگام خواب کمتر از زمانی است که بیدار هستید. برخی از علائم حمله قلبی مرتبط با خواب وجود دارد. پس چگونه بفهمیم که در هنگام خواب دچار حمله قلبی شده‌ایم؟ در اینجا علائمی وجود دارد که می‌تواند به ما کمک کند بفهمیم که در هنگام خواب دچار حمله قلبی می‌شویم:

درد قفسه سینه  در خواب

احساس درد قفسه سینه هنگام خواب نیز یکی از علائم حمله قلبی است. اگر هنگام خواب احساس درد قفسه سینه کردید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

تنگی نفس

تنگی نفس در هنگام خواب یکی از علائم حمله قلبی است. اگر هنگام خواب تنگی نفس دارید و در تنفس مشکل دارید، ممکن است دچار حمله قلبی شده باشید.

عرق‌کردن

تعریق زیاد در هنگام خواب یکی دیگر از علائم حمله قلبی است. اگر در طول خواب زیاد عرق می‌کنید و علت تعریق آن مشخص نیست، ممکن است دچار حمله قلبی شده باشید.

حالت تهوع

حالت تهوع هنگام خواب یکی از علائم حمله قلبی است. اگر هنگام خواب حالت تهوع دارید، ممکن است دچار حمله قلبی شده باشید.

سردرگمی

احساس گیجی در هنگام خواب یکی دیگر از علائم حمله قلبی است. اگر دچار سردرگمی خواب هستید، توصیه می‌شود فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

علائم حمله قلبی در خواب در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، هنگامی که هر یک از علائم بالا را تجربه کردید، باید بلافاصله با پزشک مشورت کنید. افرادی که در معرض خطر حمله قلبی هستند باید به طور منظم با پزشک مشورت کنند و علائم حمله قلبی را بدانند.

علت درد قفسه سینه در خواب

گاهی اوقات بیماری قلبی می‌تواند باعث اختلال خواب شود. در نارسایی قلبی، دوره‌هایی از تنگی نفس وجود دارد که آنها را از خواب شبانه بیدار می‌کند. بیمار با تنگی نفس از خواب بیدار می‌شود، بلند می‌شود، پنجره را باز می‌کند و احساس نیاز به هوا می‌کند. نارسایی قلبی همچنین می‌تواند بر مرکز تنفسی در مغز تأثیر بگذارد و باعث آپنه خواب مرتبط با مغز شود. درد قفسه سینه به دلیل برخی تنگی‌های قلبی عروقی ممکن است در شب ایجاد شود.

علت درد قفسه سینه در خواب عبارت‌اند از:

• آنژین صدری
  • حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد)
  • پریکاردیت
  • پارگی آئورت
  • کاردیومیوپاتی

آنژین متغیر یا شبانه

آنژین متغیر نوعی درد قفسه سینه است که اغلب در هنگام استراحت و شب رخ می‌دهد. علت بروز آن اسپاسم عروق کرونر است. اکثر این بیماران آترواسکلروز شدید در رگ قلب دارند. آنژین متغیر را می‌توان در افراد مبتلا به بیماری‌های دریچه قلب و بیماران فشار خون بالا مشاهده کرد، البته با نرخ پایین. همچنین در معتادان به مواد نیز دیده می‌شود.

درد قلب در خواب

انواع درد قفسه سینه در خواب که می‌تواند با درد قلب اشتباه گرفته شود

انواع مختلفی از درد قفسه سینه وجود دارد که می‌تواند با درد قلب اشتباه گرفته شود. یکی از شایع‌ترین آنها بیماری‌های دستگاه گوارش است. درد قفسه سینه همچنین در بیماری‌های دستگاه گوارش مانند بیماری ریفلاکس معده به مری، سوزش سر دل، مشکلات بلع مربوط به اختلالات مری، التهاب و سنگ کیسه صفرا و پانکراتیت بسیار شایع است. بیماری‌های ریه در حفره قفسه سینه گروه دیگری از بیماری‌ها هستند که باعث دردی می‌شوند که می‌تواند با درد قلبی اشتباه گرفته شود.

درد شدید قفسه سینه ممکن است در بیماری‌های ریوی مانند ذات‌الریه، برونشیت، آمبولی ریه یا لخته خون، برونکواسپاسم و پنوموتوراکس احساس شود. علاوه بر این، افراد مبتلا به آسم و بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) ممکن است درد قفسه سینه را به دلیل اسپاسم برونش تجربه کنند.

جدای از اینها، شکستگی و ترک در دنده‌ها، درد عضلانی، شکستگی‌های فشاری که به اعصاب فشار وارد می‌کند و بیماری‌هایی مانند زونا و حملات پانیک از دیگر عواملی هستند که می‌توانند در ایجاد درد قفسه سینه نقش داشته باشند که می‌تواند با درد قلبی اشتباه گرفته شود.

چه زمانی باید برای درد قفسه سینه در خواب  به پزشک مراجعه کنیم؟

حتماً توصیه می‌کنیم که بیماران قلبی (با شکایاتی مانند تنگی نفس در شب، درد قفسه سینه، تپش قلب و…) به متخصص قلب مراجعه کنند.

اکثر مشکلات ساده خواب بدون بیماری جدی ارگانی را می‌توان با مراقبت از سلامت خواب حل کرد . اما در مواردی که خروپف زیاد، تنفس سخت، تنگی نفس در این بین و در مواردی که کیفیت خواب با وجود رعایت برخی نکات خوب نیست و در طول روز خواب‌آلود هستید باید به پزشک مراجعه کنید.

پزشک می‌خواهد در مورد عادات خواب شما، بیماری‌های فعلی شما، در صورت وجود، و داروهایی که استفاده می‌کنید اطلاعات کسب کند. برای آپنه خواب، خواب شما از طریق دستگاه‌هایی در یک اتاق‌خواب ویژه بررسی می‌شود. در درمان اختلالات خواب، عاداتی که بر خواب تأثیر منفی می‌گذارند باید کنار گذاشته شود و در صورت لزوم از داروها استفاده شود. یک ماسک تنفسی مخصوص برای استفاده در شب در شرایط مناسب برای آپنه خواب داده می‌شود.

درد قفسه سینه در خواب چگونه تشخیص داده می‌شود؟

بیمارانی که از درد قفسه سینه شکایت دارند باید سریعاً به کلینیک‌های اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه کنند. در طول معاینه فیزیکی که باید توسط پزشکان انجام شود، پس از به دست آوردن اطلاعاتی مانند سابقه درد بیمار، بیماری‌های مزمن فعلی و داروهای مصرفی، ممکن است آزمایش‌هایی برای تأیید تشخیص درخواست شود.

اگر پزشک فکر می‌کند که علت درد در قفسه سینه ممکن است یک بیماری قلبی باشد، معمولاً ابتدا آزمایش الکتروکاردیوگرام (ECG) که فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می‌کند، انجام می‌شود. علاوه بر این، آزمایش خون برای بررسی سطح آنزیم‌های خاص در خون، اشعه ایکس برای مشاهده قلب و ریه‌ها و رگ‌های خونی این ناحیه، اکوکاردیوگرام برای به دست آوردن تصاویر متحرک از قلب، MRI (رزونانس مغناطیسی) برای تشخیص آسیب به قلب و شریان آئورت، به‌منظور ارزیابی عملکرد قلب پس از ورزش، تست فشار و آنژیوگرافی برای بررسی انسداد در عروق انجام می‌شود. پس از ارزیابی نتایج به دست آمده توسط پزشک، مشکل ایجادکننده درد قلب تشخیص داده شده و روند درمان آغاز می‌شود

درد قلب در خواب  چگونه درمان می‌شود؟

برای درمان درد قفسه سینه در خواب در ابتدا بیماری ایجادکننده درد، وضعیت سلامت و سن بیمار با هم ارزیابی می‌شود و تصمیم‌گیری توسط پزشک انجام می‌شود. می‌توان گفت که در پاسخ به این سؤال برای بیمارانی که نمی‌دانند درد قلبشان چگونه از بین می‌رود، هیچ کاربردی وجود ندارد و می‌توان از هر یا تعداد بیشتری از داروها، تکنیک‌های پزشکی غیرتهاجمی و عمل‌های جراحی در درمان استفاده کرد.

داروهای رقیق‌کننده خون و داروهای کاهش‌دهنده کلسترول را می‌توان برای بیماران مبتلا به مشکلات انسداد عروقی توصیه کرد. علاوه بر این، در برخی موارد، ممکن است لازم باشد رگ‌های گرفتگی را با استفاده از بالون یا استنت باز کنید.

در موارد پیشرفته‌تر، از جراحی بای پس عروق کرونر می‌توان برای ترمیم شریان‌های آسیب‌دیده با تکنیک‌های جراحی استفاده کرد. در بیماران مبتلا به پرفشاری خون، در صورت لزوم، با استفاده از داروهای فشار خون با توجه به وضعیت فشار خون، باید با کاهش سطح فشار خون به مقادیر طبیعی با استفاده از رژیم غذایی بدون نمک و کم سدیم از آسیب عروقی جلوگیری کرد.

اگر مشخص شود که درد قفسه سینه، درد قلبی نیست بلکه درد مربوط به بافت‌ها و اندام‌های مختلف دستگاه گوارش، سیستم اسکلتی و عضلانی یا دستگاه تنفسی است، باید بیماران را به واحدهای مربوطه هدایت و درمان آنها را آغاز کرد. علاوه بر این، معاینات منظم نقش مهمی در درک خطر حمله قلبی دارد.