تلفن تماس

09383003005

تهران ، خیابان ولیعصر بالاتر از بیمارستادن دی کوچه 14 پلاک 11 ساختمان پزشکان شفق

header img

بیماری چربی خون بالا چیست؟

بیماری چربی خون بالا

بیماری چربی خون بالا به مقادیر بالای چربی از جمله کلسترول و تری گلیسیرید در خون گفته می شود. چربی خون می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به حملات قلبی ، سکته مغزی و سایر بیماری ها را در فرد افزایش دهد. برای کاهش این خطرات ، پزشکان توصیه به کاهش چربی خون از طریق اصلاح رژیم غذایی ، ورزش و دارو می کنند. بیشتر روشهای درمانی برای کاهش کلسترول در کاهش LDL یا چربی “بد” است. مقادیر بالای LDL می تواند باعث آتروسکلروز (تجمع رسوبات چربی در رگهای خونی) شود که علت اصلی حملات قلبی ، سکته های مغزی و بیماری عروق محیطی است.

ارتباط بین چربی خون بالا و بیماری قلبی عروقی چیست؟

– چربی خون می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی (بیماری عروق کرونر) ، مغز (بیماری عروق مغزی) و اندام ها (بیماری عروق محیطی) را افزایش دهد. در بیماری چربی خون بالا ، رگ های خونی با رسوبات چربی مسدود شده و جریان خون کاهش میابد. به دنبال کاهش جریان خون مواد مغذی و اکسیژن کمتری به عضو های حیاتی بدن می رسد و می تواند منجر به حملات قلبی ، سکته مغزی شود.

حمله ی قلبی و بیماری عروق کرونر در مقاله های دیگری توضیح داده شده است.

سایر عوامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی چیست؟

– علاوه بر چربی خون ، عوامل دیگر برای افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی عبارتند از:
● دیابت
● فشار خون بالا
● بیماری مزمن کلیه
● سیگار کشیدن
● داشتن والدین ، خواهر و برادری که در سنین جوانی به بیماری قلبی عروقی مبتلا شده اند (سن زیر55 سال برای آقایان و سن زیر 65 سال برای خانم ها)
صرف نظر از وجود هر یک از این عوامل ، خطر ابتلا به بیماری قلبی با افزایش سن بیشتر می شود.

آقایان بیشتر از خانم ها در معرض خطر بیماری قلبی عروقی هستند.

عوامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی

انواع چربی های بدن

– اصطلاح “لیپیدها” و یا چربی خون شامل کلسترول و تری گلیسیرید است ، اگرچه انواع دیگری از لیپید نیز وجود دارد. آزمایش خون برای اندازه گیری چربی های خون بدن شامل کلسترول ، LDL و HDL و تری گلیسیریدها است که در ادامه در مورد هر کدام از این چربی های خون صحبت خواهیم کرد:

کلسترول

– افزایش کلسترول خون می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. با این حال ، تصمیم گیری در مورد درمان کلسترول بالا معمولاً بر اساس سطح LDL یا HDL می باشد و با کلسترول تنها نمی توان تصمیم به درمان چربی خون گرفت. به طور کلی:

● سطح کلسترول کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر طبیعی است.
● سطح کلسترول 200 تا 239 میلی گرم در دسی لیتر لب مرز است.
● سطح کلسترول بالای 240 میلی گرم در دسی لیتر غیر طبیعی است و خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.
کلسترول خون را می توان در هر زمان از روز اندازه گرفت و ناشتایی قبل از انجام آزمایش لازم ندارد.

LDL یا چربی مضر خون چیست؟

– به LDL چربی خون بد یا مضر نیز گفته می شود زیرا سطح بالای LDL خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. پزشکان بر اساس سطح LDL در مورد نحوه درمان چربی خون تصمیم گیری می کنند. هدف درمانی LDL به میزان خطر بیماری قلبی عروقی در شما بستگی دارد. عوامل مختلفی از جمله سابقه ی بیماری قلبی عروقی و خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آینده هدف درمان LDL را تحت تاثیر قرار می دهند (بر اساس سن ، جنس و… ) . هدف درمانی LDL در افراد با ریسک بیماری قلبی عدد کمتری نسبت به افراد بدون خطر است.
زمانی که چربی تری گلیسیرید و یا قند خون ناشتا به صورت هم زمان با LDL اندازه گیری می شود ناشتایی نیاز است و در بسیاری از موارد ، LDL حتی پس از غذا خوردن قابل اندازه گیری است و نیازی به ناشتایی ندارد.

HDL یا چربی مفید خون چیست؟

– همه ی چربی های خون بد و مضر نیستند. سطح بالای HDL (چربی مفید خون) خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. سطح HDL بالای 60 میلی گرم در دسی لیتر برای بدن بسیار مفید است و سطح HDL کمتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر از حد طبیعی و مطلوب کمتر است. اندازه گیری HDL خون نیز نیاز به ناشتایی ندارد.

تری گلیسیرید چیست؟

– سطح بالای تری گلیسیرید نیز با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی همراه است. سطح تری گلیسیرید اینگونه تقسیم می شود:
● طبیعی – کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر
● غیر طبیعی – 150 تا 499 میلی گرم در دسی لیتر
● افزایش متوسط – 500 تا 886 میلی گرم در دسی لیتر
● نوع شدید – بیشتر از 886 میلی گرم در دسی لیتر
تری گلیسیریدها باید حداقل پس از نه ساعت ناشتایی اندازه گیری شوند. افزایش سطح تری گلیسیرید ممکن است نیاز به درمان دارویی داشته باشند.

از چه سنی اندازه گیری چربی خون را شروع کنم؟

معمولا آزمایش اولیه چربی خون توسط متخصص اطفال در دوران کودکی انجام می شود و در سن 18 سالگی مجدداً اندازه گیری می شود. دستور العمل اندازه گیری چربی خون به صورت زیر است.
در آقایان:

● اگر خطر برای بیماری قلبی عروقی وجود نداشته باشد ، غربالگری منظم چربی خون باید از 35 سالگی شروع شود.
● در صورت وجود ریسک بیماری قلبی از جمله چاقی ، دیابت ، فشار خون ، سیگار یا سابقه خانوادگی بیماری قلبی ، اندازه گیری چربی خون باید از سن 25 تا 30 سالگی آغاز شود.

برای خانم ها:

● اگر خطر برای بیماری های قلبی عروقی وجود نداشته باشد ، غربالگری منظم چربی خون باید از 45 سالگی شروع شود.
● در صورت وجود ریسک بیماری قلبی از جمله چاقی ، دیابت ، فشار خون ، سیگار یا سابقه خانوادگی بیماری قلبی ، غربالگری باید از سن 30 تا 35 سالگی آغاز شود.
فاصله زمانی مطلوب بین اندازه گیری چربی خون برای افرادی که چربی خون طبیعی دارند هر پنج سال می تواند باشد و اندازه گیری هر 3 سال چربی خون برای افراد با چربی خون لب مرز مناسب است.

اندازه گیری چربی خون در صورت طبیعی بودن تا سن 65 سالگی به دلیل کاهش احتمال افزایش آن بعد از این سن ضروری نیست.

نظرات