علت سکته قلبی

سکته‌‌ قلبی به دلیل پارگی پلاک‌های چربی دیده شده در عروق کرونر تغذیه‌کننده قلب و انسداد کامل یا تقریباً کامل رگ در نتیجه تجمع لخته خون بر روی پلاک پاره شده رخ می‌دهد. علاوه بر این، سکته قلبی ممکن است به دلایلی مانند فشار خون بالا یا پایین، کاهش میزان اکسیژن خون، کم خونی شدید، پارگی آئورت ایجاد شود. در موارد کمتر، سکته قلبی ممکن است به عنوان عارضه جراحی بای پس یا استنت بالون رخ دهد. برای بررسی دقیق‌تر این مسئله که علت سکته قلبی چیست، این بخش را با دقت مطالعه فرمایید.

علت سکته قلبی

کسی که فکر می‌کند دچار سکته قلبی شده است، چه باید کرد؟

اگر مشکوک هستید که شما یا یکی از نزدیکانتان دچار سکته قلبی شده‌اید، باید فوراً با 115 تماس بگیرید و به دنبال کمک پزشکی باشید. فردی که دچار سکته قلبی شده است، هرگز نباید به تنهایی به بیمارستان مراجعه کند، رانندگی نکند و از هر گونه تلاشی که باعث افزایش کار قلب می‌شود، اجتناب کند.

چه چیزی باعث سکته قلبی می‌شود؟

در اثر سکته قلبی، حمله قلبی یا انفارکتوس میوکارد با پارگی ناگهانی پلاک‌های رگ‌های قلب مشخص می‌شود، خون در آن ناحیه منعقد می‌شود، رگ مسدود می‌شود و سپس عضله قلب نمی‌تواند اکسیژن کافی را دریافت کند. در واقع جریان خون قطع می‌شود و اگر جریان خون کافی به بافت قلب وجود نداشته باشد، خطر آسیب دائمی بالاست. اگر نقص در ساختار قلب وجود داشته باشد، ممکن است بیماری‌هایی مانند بیماری‌های دریچه قلب، بیماری‌های عضلانی قلب و حمله قلبی ناشی از عروق کرونر ایجاد شود.

در صورت حمله قلبی، اگر مداخله صحیح با باز کردن رگ در اسرع وقت انجام نشود، باعث از دست دادن بافت در قلب می‌شود. این مورد کاهش قدرت پمپاژ قلب را در پی دارد و باعث ایجاد نارسایی قلبی در فرد می‌شود.

عوامل خطر سکته قلبی

علت سکته قلبی چیست؟

تشکیل پلاک‌هایی به شکل چربی در رگ‌ها که جریان خون را به قلب می‌رساند، شایع‌ترین علت سکته قلبی است. با این حال، مشکلاتی مانند لخته شدن یا پارگی در رگ نیز می‌تواند نشان دهنده سکته قلبی باشد. حمله قلبی نیز امکان دارد به دلیل رسوبات چربی که ممکن است بر اساس عوامل مختلف در رگ‌ها رخ دهد، اتفاق بیافتد. برای توضیح بیشتر علت سکته قلبی موارد زیر را با دقت مطالعه کنید.

مصرف دخانیات

سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی سکته قلبی است. بروز حمله قلبی در افراد سیگاری سه برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است.

سطوح بالای کلسترول بد (LDL)

سطوح بالای کلسترول بد (LDL) در خون خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد. برخی از غذا‌های حیوانی با کلسترول بالا، عبارتند از: کله پاچه، سوسیس، سالامی، سوسیس و پاسترامی. غذا‌های دریایی مانند: صدف، میگو، ماهی مرکب؛ لبنیات مانند: خامه، کره و خامه باید تا حد امکان محدود مصرف شوند و در صورت عدم مصرف باعث کاهش خطر حمله قلبی می‌شود.

دیابت

دیابت نیز عاملی است که باعث بروز سکته قلبی می‌شود. در بیماران دیابتی خاصیت ارتجاعی دیواره عروق مختل شده و ممکن است سرعت انعقاد خون افزایش یابد. با این حال، افرادی که مقاومت به انسولین دارند نیز در معرض خطر حمله قلبی هستند. هم افراد دیابتی و هم بیماران مقاوم به انسولین بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از حمله قلبی هستند. بنابراین، باید اقدامات احتیاطی اولیه را انجام داد و سبک زندگی را در پیش گرفت که در آن تغذیه سالم و فعالیت بدنی مکرر انجام شود.

فشار خون

به گفته بسیاری از پزشکان علت سکته قلبی در بیشتر موارد ناشی از فشار خون است یا فشار خون در کنار سایر عوامل نیز مشاهده شده‌است. افزایش فشار خون در رگ‌های خونی خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

سن

با افزایش سن، ممکن است به طور موازی آسیب و زوال در ساختار عروقی مشاهده شود. این یکی دیگر از عواملی است که یک عامل خطر برای حمله قلبی ایجاد می‌کند.

یائسگی

زنان یائسه بیشتر در معرض خطر حمله قلبی هستند. از سوی دیگر، از آنجایی که زنان هورمون استروژن ترشح می‌کنند، این وضعیت وظیفه محافظت در برابر حمله قلبی را بر عهده می‌گیرد. بنابراین، مردان بیشتر از زنان در معرض حمله قلبی هستند.

اضافه وزن

چاقی نیز عاملی است که به مکانیسم رگ‌های خونی آسیب می‌رساند. با سفت شدن رگ‌ها، خطر حمله قلبی بیشتر می‌شود.

داشتن سابقه خانوادگی

داشتن سابقه خانوادگی حمله قلبی در بستگان درجه یک نیز نقش تعیین‌کننده‌ای در خطر ابتلا به حمله قلبی دارد.

روش‌های درمانی

پس از بررسی علت سکته قلبی، روند درمان آغاز می‌شود که بر اساس نظر پزشک معالج ممکن است یک یا چند مورد از موارد زیر انجام شود.

تشخیص و درمان زودهنگام حمله قلبی باعث کاهش آسیب به قلب می‌شود. قبل از اینکه یک حمله قلبی قطعی تشخیص داده شود، درمان‌های مختلفی حتی در صورت شک وجود دارد. درمان‌های سکته قلبی به شرح زیر است:

دارو‌های ضد انعقاد خون

یکی از داروهای ضد انعقاد خون، نیتروگلیسیرین است که برای کاهش درد قفسه سینه و بهبود جریان خون استفاده می‌شود.

اکسیژن درمانی

پس از تأیید تشخیص حمله قلبی، پزشکان به سرعت درمان را برای باز کردن رگ‌های قلب آغاز می‌کنند. برای این منظور دو روش درمانی وجود دارد.

• دارو‌های حل‌کننده لخته (ترومبولیتیک درمانی)
  • مداخله عروق کرونر از راه پوست (آنژیوگرافی عروق کرونر و آنژیوپلاستی).

درمان ترومبولیتیک

این روش تجویز دارو‌های ضد انعقاد از طریق ورید برای حل کردن لخته‌ای است که در ورید ایجاد شده است. این درمان دارویی در ۶ ساعت اول پس از حمله قلبی مؤثر است و باید به محض تشخیص انجام شود.

مداخلات عروق کرونر از راه پوست

این یک روش غیر جراحی برای باز کردن عروق گرفتگی یا باریک است. روشی است که در آن، عروق گرفتگی با پیش بردن یک لوله پلاستیکی نازک (کاتتر) با یک بالون، باز می‌شوند.

در پایان این مداخله، جریان خون در رگ آغاز می‌شود. در طول این روش، ساختار‌های قفس مانندی به نام “استنت” قرار داده می‌شود که تنگی را برای سال‌ها باز نگه می‌دارد.

درمان‌های دیگر برای حمله قلبی، دارو‌ها و ایجاد یک سبک زندگی سالم است. پس از حمله قلبی، پزشک ممکن است از شما بخواهد که از یک یا چند داروی زیر به طور مداوم استفاده کنید.

مهارکننده‌های ACE

مهارکننده‌های ACE دارو‌هایی هستند که فشار خون و فشار روی عضله قلب را کاهش می‌دهند. همچنین دارای مزایای دیگری مانند جلوگیری از ضعیف شدن عضله قلب پس از حمله می‌باشند.

رقیق‌کننده‌های خون

آن‌ها دارو‌هایی هستند که با ترکیب سلول‌های انعقادی از تشکیل لخته‌های ناخواسته جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، باید حداقل ۱ سال پس از استنت استفاده شود، زیرا از مسدود شدن استنت با لخته جلوگیری می‌کند.

مسدود‌کننده‌های بتا

مسدود‌کننده‌های بتا، بار کاری قلب شما را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، برای جلوگیری از درد قفسه سینه، جلوگیری از حمله قلبی جدید و در درمان اختلال ریتم استفاده می‌شود.

دارو‌های کاهش دهنده کلسترول (استاتین‌ها)

استاتین‌ها باعث کاهش یا کنترل کلسترول خون شما می‌شوند. با کاهش سطح کلسترول خون، می‌توانید از حمله قلبی یا سکته جدید جلوگیری کنید.

همچنین ممکن است دارو‌های تنظیم‌کننده ریتم اضافی که ریتم قلب را کنترل می‌کنند، دارو‌های ضد افسردگی یا دیورتیک‌ها برای کاهش سطح اضطراب شما تجویز شود. شما باید طبق توصیه پزشک از دارو‌های خود استفاده کنید و نباید درمان را متوقف کنید مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

عوامل خطر سکته قلبی

سایر درمان‌ها

عمل بای پس عروق کرونر نیز می‌تواند برای درمان سکته قلبی انجام شود. در طی بای پس عروق کرونر، هدف این است که خون را از طریق پزشک به ناحیه مسدود شده برساند تا رگ مسدود شده شما باز شود.

تغییر سبک زندگی

افرادی که دچار حمله قلبی شده‌اند، حداقل به اندازه دارو‌ها و روش‌های استنت‌گذاری مهم است، سبک زندگی سالمی را اتخاذ می‌کنند. برای این منظور، ترک سیگار، ورزش منظم، تغذیه سالم، حفظ وزن‌ایده‌آل و مدیریت استرس توصیه می‌شود. این تغییرات سبک زندگی برای جلوگیری از عود حمله قلبی حیاتی است.

درمان اورژانسی حیاتی است

پس از تشخیص سکته قلبی، درمان فوری باید شروع شود. این درمان دو هدف دارد:

• برای جلوگیری از تلفات جانی در اثر حمله قلبی
  • جلوگیری از آسیب به عضله قلب

اختلالات ضربان قلب کشنده علت اصلی مرگ و میر ناشی از حملات قلبی است. این موارد در اولین ساعات حمله قلبی شایع‌تر است. به همین دلیل بیمار مبتلا به سکته قلبی در بخش مراقبت‌های ویژه عروق کرونر بستری می‌شود. در اینجا، عملکرد قلب به طور مداوم توسط دستگاه‌ها کنترل می‌شود و بی‌نظمی احتمالی می‌تواند بلافاصله مداخله شود.

یکی دیگر از اهداف مهم در درمان سکته قلبی جلوگیری از آسیب عضله قلب با باز کردن رگ مسدود شده است. اگر بتوان درمان گشادکننده عروق را در یک ساعت اول حمله قلبی اعمال کرد، از آسیب به عضله قلب تا حد زیادی جلوگیری می‌شود. به همین دلیل ۶۰ دقیقه اول درمان را «ساعت طلایی» می‌نامند.

اگر شریان برای مدت طولانی‌تری مسدود بماند، عضله قلب به طور غیر قابل برگشتی آسیب می‌بیند و نارسایی قلبی ممکن است در دراز مدت ایجاد شود، حتی اگر بیمار از حمله قلبی جان سالم به در ببرد، این یک عامل بسیار منفی برای بقای طولانی مدت و کیفیت زندگی است.

مراقبت‌های بعد از بیمارستان بسیار مهم است

مراقبت و درمان پس از سکته قلبی بسیار مهم است. بحران دوم همیشه ریسک بسیار بیشتری را به همراه دارد. به همین دلیل، ارزیابی دقیق ریسک قبل از ترخیص بیمار انجام می‌شود. همه عوامل منجر به حمله قلبی در حال بررسی هستند و تلاش برای حذف آن‌ها برنامه‌ریزی شده است.

این مراقبت باید شامل تغییر سبک زندگی، توانبخشی، مشاوره غذایی و دارو باشد. در این مرحله بیمار نباید ارتباط نزدیک خود را با پزشک خود قطع کند، در روند آموزش اختلال ایجاد نکند.

اگر با عواملی که باعث سکته قلبی می‌شوند، مبارزه کافی صورت نگیرد، احتمال عود حمله قلبی زیاد است. ترک سیگار، انجام ورزش‌های منظم و کنترل شده، رسیدن به وزن‌ایده‌آل با رژیم غذایی مناسب، درمان فشار خون بالا، دیابت و چربی خون از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این، پیروی از درمان‌های دارویی داده شده و عدم قطع آن‌ها بر بقای طولانی مدت و کیفیت زندگی تأثیر مثبت می‌گذارد.