سندرم قلب شکسته چیست؟ آیا قلب واقعا می‌شکند؟

سندرم قلب شکسته

همه ما وقتی که از چیزی به شدت ناراحت می‎شویم، از اصطلاح قلبمان شکسته است استفاده می‌کنیم درحالی این اصطلاح کاملا علمی و درست است و در حقیقت قلب ما می‌تواند بشکند! بیماری سندرم قلب شکسته اختلالی است که در نتیجه واکنش قلب ما به اتفاقاتی که بر وضعیت عاطفی ما تأثیر منفی می‌گذارد مانند مرگ، طلاق، جدایی رخ می‌دهد.

سندرم قلب شکسته

سندرم قلب شکسته چیست؟

سندرم قلب شکسته که به عنوان سندرم تاکوتسوبو نیز شناخته می‌شود، توسط یک دانشمند ژاپنی نامگذاری شده است که پس از آسیب‌های بزرگی مانند طلاق، ورشکستگی، جدایی، زلزله رخ می‌دهد. این بیماری که در اثر استرس ناگهانی عضله قلب فرد را ضعیف می‌کند، معمولاً یک نوع بیماری موقت است. با این حال، از آنجایی که می‌تواند باعث ایجاد یک بیماری متفاوت شود، مواردی که درمان ارائه نمی‌شود و به تأخیر می‌افتد، می‌تواند تهدید‌کننده زندگی باشد.

علائم سندرم قلب شکسته چیست؟

این بیماری باعث ایجاد تنگی جدی در رگ جلوی قلب همراه با اسپاسم ناگهانی پس از تروما یا اتفاقاتی می‌شود که بر وضعیت عاطفی فرد دارای  عروق کرونر طبیعی تأثیر منفی می‌گذارد و باعث ادم بافت قلب در آنجا می‌شود. پس از آن، بروز درد به دلیل اختلالات شدید ریتم قلب، علائمی شبیه به حمله قلبی دارد.

دو علامت واضح برای این سندرم وجود دارد. این علائم درد خفیف تا شدید در قفسه سینه و تنگی نفس است. بنابراین باید به بیمارستان توجه شود. در مواردی مانند ضربان قلب بیش از حد بالا یا نامنظم، ضربه‌های وارده به فرد و تنگی نفس پس از یک موقعیت پر استرس، باید بدون اتلاف وقت به مراکز درمانی مراجعه کرد.

به طور خلاصه، علائم سندرم قلب شکسته عبارتند از:

• اختلال ریتم
  • احساس درد
  • بی حسی و درد در بازوی چپ
  • عدم توجه
  • سردرد شدید
  • استرس و خستگی
  • احساس فشار در قفسه سینه
  • علائمی مانند غش ممکن است رخ دهد.
سندرم تاکوتسوبو

چه چیزی باعث سندرم قلب شکسته می‌شود؟

این سندرم که تصور می‌شود به ویژه زنان مسن را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌تواند در خلق و خوی بیش از حد شادی و هیجان جدا از حالات منفی مانند غم و اندوه و استرس نیز رخ دهد. بر اساس این سندرم، مشکلات ناشی از تغییر خلق و خوی ناگهانی و سریع در قلب دیده می‌شود. در این صورت مشاهده می‌شود که قلب که از اهمیت حیاتی برخوردار است، نه تنها در مواردی مانند جراحات و ضربات، بلکه در اثر عوامل روانی نیز می‌تواند آسیب ببیند. می‌توان رتبه‌بندی عوامل را به شرح زیر انجام داد:

• ناراحتی
  • فشار عصبی
  • جراحی‌های گذشته
  • از دست دادن یک عزیز
  • دریافت اخبار بیماری که درمان آن سخت است
  • افزایش ناگهانی یا از دست دادن موقعیت مالی
  • حوادث آسیب زا در خانواده
  • جدایی، تنهایی، تقلب
  • از دست دادن شغل
  • داشتن یک بحث استرس زا
  • حمله مزمن آسم
  • پرونده های سرقت
  • تصادفات
  • تحت عمل جراحی بزرگ پزشکی
  • اضطراب و سایر اختلالات روانی
  • بالا رفتن سن
  • اختلال صرع

چگونه بفهمیم قلبمان شکسته است؟

افراد مبتلا به این سندرم با مشکلاتی شبیه به حمله قلبی به بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند. در این افراد، نوار قلب و آزمایش خون گرفته می شود. شرح حال بیمار را می‌توان از خانواده بیمار گرفت. پس از طی کردن مراحل اولیه درمان  ، در نتیجه اطمینان از امنیت جانی فرد، معاینات تصویربرداری از عروق قلب مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این فرآیند در افرادی که به این سندرم مبتلا هستند مشکلی برای تصویربرداری وجود ندارد. با این حال، تشخیص واضح بیماری با تصویربرداری اولتراسونوگرافی از قلب انجام می‌شود.  اگرچه این سندرم نادر است، اما می‌تواند باعث مرگ شود.

سندرم قلب شکسته چگونه درمان می‌شود؟

تصور می‌شود که تقریباً ۱-۲٪ از افرادی که با فکر حمله قلبی به بیمارستان مراجعه می‌کنند، سندرم قلب شکسته دارند.
با توجه به وضعیت سلامتی بیمار، درمان دارویی می‌تواند توسط متخصصان شروع شود و محافظت با جلوگیری از عود سندرم انجام می‌شود. آسپرین یا دارو‌های رقیق‌کننده خون مشابه برای افراد مبتلا به تصلب شرایین توصیه می‌شود، هیچ برنامه درمانی طولانی مدتی وجود ندارد. می‌توان اطمینان حاصل کرد که سطح آدرنالین در خون تحت کنترل است. افرادی که ممکن است دچار عود سندرم شوند باید سعی کنند خود را از استرس‌های جسمی و روحی محافظت کنند.
افراد مبتلا به این سندروم شیوع بالایی از نارسایی قلبی دارند. بنابراین در صورت لزوم باید از دارو‌هایی که انقباض قلب را برطرف می‌کنند استفاده شود. پس از ناپدید شدن کامل علائم، افراد بیمار باید به طور منظم در زمان‌های توصیه شده توسط متخصص قلب معاینه شوند.
اگر در گذشته این سندرم را در زندگی خود تجربه کرده‌اید، نباید کنترل خود را به تعویق بیندازید و از یک متخصص مشورت بگیرید. با پیروی منظم از برنامه درمانی توصیه شده توسط متخصص خود می‌توانید سلامت قلب خود را حفظ کنید.

سندرم تاکوتسوبو

آیا سندرم قلب شکسته خود به خود از بین می‌رود؟

پاسخ به سؤال از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در برخی از افراد، علائمی که خود به خود و بدون درمان رخ می‌دهد ناپدید می‌شوند، در حالی که در برخی دیگر به عنوان یک مشکل جدی سلامت قلب ظاهر می‌شود که نیاز به درمان دارد. سندرم قلب شکسته را نباید نادیده گرفت و باید برای تشخیص و درمان آن اقدام کرد. پس از معاینه و معاینات توسط پزشک متخصص، ضرورت درمان و نحوه ادامه آن مشخص شود.

چه کسانی به سندرم قلب شکسته مبتلا می‌شوند؟

احتمال بیماری در هر فردی بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت قابل مشاهده است. در برخی مطالعات تصور می‌شود که سندرم قلب شکسته در سنین بالا به ویژه در زنان شایع‌تر است.

سندرم قلب شکسته چگونه می‌گذرد؟

در دوره‌هایی که انتقال ناگهانی احساسی غلبه می‌کند و فشار خون به سطح طبیعی خود باز می‌گردد، بهبودی در سندرم قلب شکسته مشاهده می‌شود. مهم است که درمان‌های دارویی در زمان مناسب برای پمپاژ منظم خون انجام شود.

آیا سندرم قلب شکسته یک بیماری روانی است؟

سندرم قلب شکسته ممکن است یک اختلال روانی به نظر برسد، اگر به دلیل علائمی که با یک بیماری جدی قلبی مطابقت دارند، نتیجه یکسانی نداشته باشد. اما این سندرم با ایجاد مشکلات قلبی ناشی از عوامل روانی بروز می‌کند. باعث ضعیف شدن ماهیچه‌های قلب و اختلال در عملکرد قلب می‌شود که می‌تواند عواقب جدی داشته باشد و زندگی را تهدید کند.

آیا سندرم قلب شکسته عود می‌کند؟

مانند بسیاری از مشکلات سلامتی، در سندرم قلب شکسته نیز عود وجود دارد. در مقایسه با سایر مشکلات سلامتی فقط احتمال عود آن کمتر است. بهبودی با درمان به موقع و کنترل‌های منظم حاصل می‌شود.