تلفن تماس

09383003005

تهران ، خیابان ولیعصر بالاتر از بیمارستادن دی کوچه 14 پلاک 11 ساختمان پزشکان شفق

header img

داروهای بعد از حمله قلبی

داروهای بعد از حمله قلبی

داروهای بعد از حمله قلبی یا همان داروهای تجویز شده پس از سکته قلبی چه کاری انجام می دهند؟ اگر حمله ی قلبی را تا به حال تجربه کرده اید داروهایی که توسط متخصص قلب تجویز می شوند باعث :

● جلوگیری از درد قفسه سینه مجدد می شود که به فعالیت های روزمره خود برسید.
● با پیشگیری و کاهش احتمال حمله مجدد به شما کمک می کند تا عمر طولانی تری داشته باشید.

پس از سکته یا حمله قلبی چه داروهایی ممکن است لازم داشته باشم؟

بسیاری از افرادی که حمله قلبی را تجربه می کنند به طور میانگین از 3 دارو یا بیشتر استفاده می کنند. برای بیماران قلبی ممکن است این تعداد دارو زیاد به نظر برسد ، اما باید بدانید که هر یک از این داروها کارهای متفاوتی برای کمک به شما انجام می دهند. مهم است که آنها را دقیقاً به روش تجویز پزشک مصرف کنید.

لیستی از رایج ترین انواع دارویی که به افراد بعد از حمله قلبی داده می شود عبارت اند از:

● داروهایی برای جلوگیری از لخته شدن خون
● داروهای ضد چربی خون و یا “استاتین”
● داروهایی برای کاهش فشار خون
● دارو برای جلوگیری از حمله قلبی دیگر (به نام “بتا بلاکرها”)
● داروهایی برای کاهش تعداد و مدت درد قفسه سینه

1. داروهای بعد از حمله قلبی برای جلوگیری از لخته شدن خون

اگر لخته ای در رگ های قلب ایجاد شود ، می تواند باعث نرسیدن خون به قسمت هایی از عضله قلب شود. این همان اتفاقی است که موجب حملات قلبی می شود. داروهایی برای کاهش احتمال این اتفاق وجود دارد . متداول ترین دارویی که برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می شود ، آسپرین است. علاوه بر آسپرین داروهای دیگری برای جلوگیری از لخته شدن خون وجود دارد. به این داروها “ضد پلاکت” نیز گفته می شود. نمونه دیگری از داروهای ضد پلاکت کلوپیدوگرل با اسم تجاری پلاویکس می باشد. قبل از قطع این داروها توسط پزشک برای جراحی یا دلایل دیگر حتما با پزشک متخصص قلب خود صحبت و مشورت کنید. از قطع خودسرانه ی این داروها بپرهیزید.

2. دارو های ضد چربی خون (استاتین ها)

بیشتر حملات قلبی هنگامی اتفاق می افتد که توده چربی (که به آنها “پلاک” گفته می شود) در رگ هایی که خون را به قلب می رسانند رسوب کنند. وقتی این اتفاق می افتد ، لخته های خون در اطراف این پلاک های چربی تشکیل می شوند و جریان خون به عضله قلب را مسدود می کنند. که به اصطلاح به آن بیماری چربی خون بالا نیز می گویند. استاتین ها و یا دارو های ضد چربی مضر خون احتمال تشکیل پلاک های جدید یا رشد آن را کاهش می دهند. نمونه هایی از دارو های استاتین شامل آتورواستاتین و روزوواستاتین می باشد. این داروها همچنین می توانند از بروز سکته های مغزی نیز جلوگیری کنند.

3. داروهایی برای کاهش فشار خون

– فشار خون بالا به دیواره ی رگها آسیب می زند و احتمال تشکیل پلاک را بیشتر می کند. داروهایی که فشار خون را پایین می آورند از بروز این امر جلوگیری می کنند. داروهای متنوعی برای کاهش فشار خون وجود دارد. برخی از افراد برای پایین آوردن فشار خون خود به بیش از یک دارو نیاز دارند. در بعضی موارد ، یک پزشک متخصص قلب و عروق خوب یک قرص ترکیبی تجویز می کند که دارای 2 داروی مختلف فشار خون در یک قرص باشد. داروهای اصلی فشار خون که پزشکان تجویز می کنند عبارتند از:

● دارو های دیورتیک و یا ادرار آور مانند هیدروکلرتیازید
● مهار کننده های ACE و ARB که به روش های مشابه کار می کنند. برخی از نمونه های مهار کننده های ACE شامل انالاپریل ، کاپتوپریل است. از نمونه مهار کننده ARB داروی والزارتان می باشد.
● مسدود كننده های كانال كلسیم – این داروها همچنین از بروز درد قفسه سینه جلوگیری می كنند. از دارو های این دسته می توان به دیلتیازم ، نیفیدیپین و یا آمیلودیپین اشاره کرد.

4. داروهایی برای جلوگیری از حمله قلبی دیگر

– بتابلاکر ها سرعت ضربان قلب را کاهش می دهند و می توانند فشار خون را نیز کاهش دهند. آنها به کاهش کار و فشار روی قلب به بدن ما کمک می کنند. مطالعات نشان می دهد افرادی که بعد از حمله قلبی از بتا بلاکر استفاده می کنند کمتر از افرادی که بتا بلاکر مصرف نمی کنند دچار حمله قلبی می شوند و کیفیت زندگی و طول عمر طولانی تری دارند.

افرادی که برای اولین بار مصرف بتا بلاکرها را شروع می کنند ، گاهی اوقات احساس خستگی زودرس می کنند اما این احساس بعد از مدتی که بدن به دارو عادت کند از بین می رود. از نمونه بتابلاکرها آتنولول و متوپرولول است.

5. داروهایی برای کاهش تعداد درد قفسه سینه

داروهای مختلف زیادی برای کاهش درد قفسه سینه قلبی وجود دارد. بتا بلاکر ها و مسدود كننده كانال كلسيم (كه در بالا ذكر شد) در ابتدا از بروز علائم جلوگيري مي كنند. نوع دیگری از دارو به نام “نیترات” نیز می تواند از بروز علائم جلوگیری کند. بعلاوه قرص زیر زبانی ( نیتروگلیسرین ) بسیار سریع عمل می کند و می تواند علائم را هنگام شروع درد تسکین دهد.

داروهای بعد از حمله قلبی

قرص نیتروگلیسرین چیست؟

اگر قبلاً درد قفسه سینه داشته اید یا می دانید که به بیماری عروق کرونر قلب مبتلا هستید ، یک پزشک متخصص قلب خوب ممکن است قرص زیرزبانی یا نیتروگلیسیرین را برای شما تجویز کند. نیتروگلیسیرین یک قرص کوچک قرمز رنگ است که در صورت درد قفسه سینه زیر زبان خود قرار می دهید. بعد از اینکه قرص را زیر زبان خود گذاشتید ، اجازه دهید نیتروگلیسیرین حل شود. اگر دهان شما خشک است ، نوشیدن آب می تواند به مرطوب شدن قرص کمک کند ، اما آن را قورت ندهید. هنگام مصرف نیتروگلیسیرین باید بنشینید ، زیرا ممکن است باعث سرگیجه یا سبکی سر شود. بعد از اینکه یک نوبت (یک قرص ) نیتروگلیسیرین مصرف کردید ، چند دقیقه صبر کنید. اگر بعد از پنج دقیقه درد قفسه سینه شما از بین نرفت قرص دوم را بخورید. اگر بعد از قرص دوم نیز همچنان درد ادامه دار بود بلافاصله با آمبولانس 115 تماس بگیرید و مصرف قرص سوم بعد از پنج دقیقه توصیه می شود. اما مصرف بیشتر از سه قرص تاثیرگذار نیست.

توجه کنید که انتخاب درمان درست برای شما به سن ، جنس ، سابقه بیماری های دیگر و عوامل مختلف دیگری مربوط است که متخصص قلب و عروق شما طبق شرایط تصمیم به تجویز آن می کند. استفاده خودسرانه از دارو های قلبی عروقی می تواند عوارض جبران ناپذیری برای بیماران قلبی داشته باشد.

نظرات