درد قلب و دست چپ: هرآنچه باید بدانید!

درد قلب و دست چپ

بی‌حسی و احساس درد در دست چپ می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مشکلات مختلفی در سلامت فرد باشد. در صورتی که به بیماری‌های زمینه‌ای قلبی مبتلا هستید، احتمال ارتباط درد قلب و دست چپ بسیار بیشتر خواهد شد. نکته مهم این است که در صورت احساس درد در این ناحیه آرامش خود را حفظ کرده و با بررسی و شناخت نشانه‌های بیان شده در ادامه مقاله با پزشک متخصص مشورت نمایید.

درد قلب و دست چپ

دلایل درد و بی‌حسی دست چپ

گاهی ممکن است احساس سوزن‌سوزن شدن در دست خود احساس نمایید و یا به دلیل بی‌حسی نتوانید آن را به خوبی تکان دهید، در این صورت باید نسبت به شناخت عوامل ایجاد کننده آن هوشیار باشید.

مشکلات قلبی عروقی

در هنگام حملات قلبی عروق خونی بلاک می‌شوند، این امر سبب می‌شود جریان خونی به‌خوبی به اندام‌های بدن نرسد. از آنجایی که قلب به دست چپ نزدیک‌تر است، بی‌حسی در این نقطه زودتر اتفاق می‌افتد. حمله قلبی با علائم دیگری مانند درد و فشار در قفسه سینه و همچنین بی‌حالی و سرگیجه خود را بروز می‌دهد. از آنجایی که این مورد بسیار اورژانسی است، لازم است در صورت مشاهده علائم سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

سکته

زمانی که رگ‌های خونی در مغز بسته شوند و یا بترکند، اکسیژن کافی به مغز نمی‌رسد. این مورد باعث ایجاد بی‌حسی در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. علائم سکته مغزی عموماً در یک سمت بدن اتفاق می‌افتند.

مشکلات مربوط به ستون فقرات

تداخلات عصبی در ستون فقرات، درد و گرفتگی در گردن، اسپاسم عضلانی و ضعیف شدن ماهیچه‌ها می‌تواند منجر به درد دست چپ شود.

جریان خونی ضعیف در بدن

مشکلات قلبی عروقی باعث حس مورمور شدن و درد دست چپ می‌شود. رنگ‌پریدگی صورت، رشد آهسته ناخن‌های پا، احساس سردی در پا و یا درمان آهسته زخم‌های ایجاد شده در قسمت‌های پایینی بدن نیز می‌تواند سبب این امر شوند.

واکنش‌های آلرژیک

واکنش‌های آلرژیک به مواد خوراکی مختلف و یا نیش حشرات می‌تواند سبب ایجاد درد و بی‌حسی  در هر قسمتی از بدن از جمله دست شود.

برای تشخیص درد قلب و دست چپ چه باید کرد؟

افراد مختلف در بسیاری از موارد دردهای معمول در دست چپ خود را به حملات قلبی ربط می‌دهند. اما تشخیص اولیه آن به نسبت کار دشواری نیست و می‌توان به مشاهده علائم دیگری در بدن از آن اطمینان حاصل کرد.

• درد دست چپ با احساس سنگینی: سنگینی معمولا در دست و یا قفسه سینه می‌باشد.
  • تیر کشیدن قفسه سینه: در صورتی که درد دست چپ همراه با سوزن‌سوزن شدن در قفسه سینه همراه باشد.
  • درد مداوم: گاهی دردهای ناشی از بیماری قلبی پس از مدت کوتاهی از بین نمی‌روند و در بدن باقی می‌مانند.
  • فعالیت‌های فیزیکی شدید: در صورت ابتلا به مشکلات قلبی، پس از انجام فعالیت‌های فیزیکی شدید ممکن است دچار بی‌حسی شوید.

از دیگر علائمی که می‌تواند ارتباط دست چپ را با درد قلبی بیشتر کند می‌توان به تنگی نفس، تعریق، حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه و یا ضعف ناگهانی اشاره کرد.

تشخیص درد قلب

درمان و کنترل درد قلب در دست چپ

در صورتی که پزشک تشخیص دهد درد دست چپ ناشی از مشکلات قلبی است می‌تواند روش‌های درمانی مختلفی را برای بیمار تجویز کند. برای مثال لازم است ابتدا پزشک با تست‌های تمرینی و گرفتن سابقه پزشکی از بیمار وضعیت او را مورد ارزیابی قرار دهد.

آزمایش‌های تشخیصی

یکی دیگر از اقدامات انجام آزمایش‌های تشخیصی مانند نوار قلب، اکو قلب و اندازه‌گیری فشار خون برای بررسی شرایط قلبی عروقی است. امواج الکتریکی که از قلب هدایت می‌شوند، در سطح پوست هم قابل تشخیص هستند. بسیاری از شرایط و مشکلات قلبی بر الگوی طبیعی نوار قلب تأثیر می‌گذارند که با استفاده از این روش‌ها، پزشک الگوی علائم را بررسی می‌کند.

تصویربرداری

پزشک می‌تواند با استفاده از روش‌های عکس برداری از قلب مانند اسکن CT تصویر واضح‌تر و با جزئیات بیشتری را مشاهده نماید که در تشخیص بیماری‌های قلبی بسیار کمک کننده است.

ECG

در برخی موارد بیمار با انجام تست‌های ورزشی پاسخ قلب به استرس یا ورزش ثبت می‌شود. در این آزمایش نوسانات نوار قلب در تست ورزش (ECG) که می‌تواند با استفاده از  تردمیل یا دوچرخه‌ی ثابت انجام شود، بررسی شده و مشکلات احتمالی تشخیص داده خواهند شد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

خطرات درد قلب بسیار خطرناک بوده و در نتیجه زمانی که هر یک از علائم زیر را همراه با بی‌حسی در دست چپ خود احساس کردید، سریعاً به پزشک مراجعه نمایید.

احساس سرگیجه و عدم توانایی در حفظ تعادل

• رنگ پریدگی صورت
  • سردرد، استفراغ و بی‌حالی
  • احساس درد و یا بی‌حسی در قفسه سینه، کمر، گردن، شانه‌ها و صورت
  • مشکل در راه رفتن
  • اختلال در تکلم و انتقال کلمات نامفهوم
  • تورم در قسمت‌های دیگر بدن مانند دست و پا
  • مشکلات تنفسی و بلع

در صورت مواجهه با هر یک از علائم گفته شده و ادامه‌دار شدن درد دست چپ با پزشک خود در ارتباط باشید.

کلام آخر

احساس بی‌حسی در دست چپ می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق افتد. تشخیص و بررسی ارتباط درد قلب و دست چپ بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا در صورت درمان دیرهنگام منجر به خطرات جبران ناپذیری خواهد شد. در نتیجه بهتر است با ادامه‌دار بودن علائم مذکور به مراکز درمانی مراجعه نمایید.