هفت نشانه بیماری قلبی

بیماری‌های قلبی عروقی درصد بالایی از کل مرگ‌ومیرها را تشکیل می‌دهند. با این حال، هنگامی که به‌موقع تشخیص داده شود، می‌توان قبل از رشد از این مشکل جلوگیری کرد. برخی از علائم بیماری قلبی می‌تواند کاملاً تعجب‌آور باشد و ممکن است به عنوان علائم بیماری قلبی شناخته نشود. در اینجا هفت نشانه بیماری قلبی اثبات شده و هفت راه مراقبت از سلامت قلب برای شما توضیح داده شده است. اگر چند مورد از این علائم را دارید، باید به متخصص قلب مراجعه کنید تا وضعیت سلامت قلب شما بررسی شود.

هفت نشانه بیماری قلبی

هفت نشانه بارز که به بیماری قلبی اشاره دارند، عبارتند از:

ناراحتی قفسه سینه

درد قفسه سینه همراه با احساس سوزش یا نیشگون‌گرفتن که اغلب بیش از چند دقیقه طول می‌کشد که بیماران گاهی اوقات به عنوان “انگار یک فیل روی من نشسته” توصیف می‌کنند، می‌تواند نشانه‌ای از حمله قلبی باشد. اما اگر فقط یک درد لحظه‌ای و بسیار مختصر یا نقطه‌ای است که هنگام لمس بیشتر درد می‌کند، احتمالاً نشانه‌ای از بیماری قلبی نیست. اما در صورتی که فرد دچار این نوع درد باشد، برای تشخیص و درمان صحیح باید توسط پزشک متخصص در زمینه خود معاینه شود. زیرا گاهی اوقات دردهای غیرمعمول را می‌توان با درد قلبی اشتباه گرفت.

همچنین تنگی نفس بدون دلیل را هرگز نباید نادیده گرفت؛ زیرا می‌تواند ناشی از یک مشکل اساسی جدی باشد. به خصوص تنگی نفس جدید و به‌سرعت توسعه‌یافته قطعاً باید در نظر گرفته شود.

تورم در پا‌ها

یکی دیگر از علائم بیماری قلبی تورم در پا‌ها است. این یافته که اغلب در زنان دارای اضافه‌وزن مشاهده می‌شود، بیشتر نادیده گرفته می‌شود. با این حال، تورمی که در هر دو پا ایجاد می‌شود، در صورت فشاردادن جای زخم و کشیدگی پوست، می‌تواند نشان‌دهنده نارسایی قلبی باشد. از طرفی بیماری‌های ورید در تورم‌های یک‌طرفه نقش دارند.

حالت تهوع، سوءهاضمه، سوزش سر دل یا درد معده

برخی از افراد در هنگام حمله قلبی این علائم را دارند. البته ناراحتی معده می‌تواند به دلایل زیادی که به قلب مربوط نمی‌شود نیز رخ دهد. با این حال، باید توجه داشت که این اتفاق ممکن است در هنگام حمله قلبی نیز رخ دهد. اگر فرد چنین احساسی داشته باشد و سابقه خانوادگی بیماری قلبی داشته باشد، ممکن است در معرض خطر باشد. به همین دلیل لازم است در اسرع وقت بدون غفلت از شکایات با پزشک مشورت شود.

تابش درد به بازو

یکی دیگر از علائم کلاسیک حمله قلبی، دردی است که در سمت چپ بدن منتشر می‌شود که بیشتر آن در بازو است. درد حمله قلبی معمولاً از قفسه سینه شروع می‌شود و به سمت بیرون حرکت می‌کند. با این حال، این دردها گاهی اوقات می‌توانند فقط درد بازو باشند.

سرگیجه و احساس ضعف

ناراحتی‌هایی مانند غش، سبکی سر یا از دست دادن تعادل می‌تواند به دلایل زیادی ایجاد شود. با این حال، اگر فرد به طور ناگهانی احساس بی‌ثباتی کند، ناراحتی قفسه سینه یا تنگی نفس داشته باشد، این نیز ممکن است نشانه حمله قلبی باشد و باید فوراً با پزشک مشورت شود.

درد گلو یا فک

معمولاً درد گلو یا فک به‌تنهایی یک درد مرتبط با قلب محسوب نمی‌شود. به‌احتمال زیاد اینها درد ناشی از مشکل عضلانی، سرماخوردگی یا مشکل سینوسی هستند. با این حال، اگر درد یا فشاری از وسط قفسه سینه به گلو یا فک تابیده شود، این می‌تواند نشانه حمله قلبی باشد.

ضربان قلب نامنظم

وقتی فردی عصبی یا هیجان‌زده است، طبیعی است که قلب برای لحظه‌ای تند یا غیرطبیعی باشد. اما اگر فرد احساس کرد که قلب بیش از چند ثانیه غیرطبیعی می‌زند و این اتفاق مکرر می‌افتد، باید با پزشک مشورت کرد. این اغلب به دلیل مصرف بیش از حد کافئین یا عدم خواب کافی ایجاد می‌شود. با این حال، گاهی اوقات می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات ریتمی باشد که نیاز به درمان دارند.

علائم بیماری قلبی

سایر علائمی که می‌تواند به بیماری قلبی مرتبط باشد

علاوه بر علائم بالا برخی از علائم دیگر هستند که می‌تواند با این موضوع مرتبط باشند مانند:

سرفه یکی از علائم بیماری قلبی است

سرفه که به عنوان یکی از علائم بیماری قلبی شناخته نشده است، اغلب به سرماخوردگی یا سیگارکشیدن نسبت داده می‌شود. برخی از افرادی که آسم آلرژیک دارند نیز سرفه دیده می‌شود و بر این اساس درمان می‌شوند. با این حال، در سرفه‌هایی که به درمان پاسخ نمی‌دهند و علتی ندارند، باید بیماری قلبی را در نظر گرفت. زیرا نارسایی قلبی و برخی بیماری‌های دریچه‌ای می‌تواند باعث ایجاد ادم در بافت ریه و ایجاد سرفه شود.

طاسی در سنین پایین

طاسی که در مردان تشخیص داده می‌شود و در سنین پایین رخ می‌دهد، می‌تواند از علائم بیماری قلبی باشد. اگرچه مکانیسم آن مشخص نیست، تصور می‌شود که نارسایی عروق ریز تغذیه‌کننده فولیکول‌های مو ممکن است نشانه‌ای از بیماری عمومی عروقی در بدن باشد.

چشم‌های برآمده

بیرون‌زدگی چشم از جمله نشانه‌های بیماری قلبی است. بیرون‌زدگی چشم‌ها به جلو می‌تواند نشانه‌ای از نارسایی قلبی و بیماری‌های دریچه‌ای باشد. این نوع چشم به خصوص در بیماری‌های پلک راست شایع است.

عرق‌کردن

عرق سرد بدون دلیل مشخص می‌تواند نشان‌دهنده حمله قلبی باشد. اگر این اتفاق همراه با هر یک از علائم دیگر رخ داد، بهتر است فوراً به بیمارستان بروید.

رسوب چربی در اطراف چشم

رسوبات چربی مایل به زرد با حاشیه‌های نامنظم در اطراف چشم، مشکلی که با افزایش خطر حمله قلبی مرتبط است. این افراد معمولاً دارای اختلال مادرزادی متابولیسم کلسترول هستند و در تمام رگ‌های بدن تجمع کلسترول وجود دارد.

اختلال عملکرد جنسی

مطالعات نشان می‌دهد که اختلال نعوظ یکی از علائم بیماری عروقی است و افزایش خطر حمله قلبی ممکن است در ۵ سال آینده رخ دهد.

کبودی روی لب

کبودی، تیره‌شدن یا غالب شدن رنگ قهوه‌ای مشخص بر روی لب از جمله علائم بیماری قلبی است. به خصوص در سوراخ‌های مادرزادی قلب، این نوع کبودی در اثر اختلاط خون کثیف و تمیز دیده می‌شود.

بیماری قلبی

هفت راهکار مهم برای جلوگیری از بیماری قلبی

برای احتیاط در برابر هفت نشانه بیماری قلبی و انجام اقدامات احتیاطی برای انواع بیماری‌های قلبی باید به موارد زیر توجه کنید:

مراقبت از تغذیه

اتخاذ یک رژیم غذایی سالم و صحیح از فرد در برابر بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. رژیم غذایی کم ماهی، چربی تک غیراشباع، آنتی‌اکسیدان و چربی اشباع غنی از فیبر همیشه ایده‌آل خواهد بود. این رژیم تأثیر مثبتی بر بیماری‌های قلبی دارد. به ویژه اسید‌های چرب امگا ۳ از تشکیل لخته در خون جلوگیری می‌کند و از سخت‌شدن رگ‌ها جلوگیری می‌کند. میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در افرادی که به طور منظم ماهی مصرف می‌کنند، کاهش می‌یابد. علاوه بر این موارد، عدم مصرف غذا‌های فراوری شده، دوری از چربی‌های ترانس و حفظ نمک کمتر از ۵ گرم در روز نیز مؤثر خواهد بود.

چکاپ منظم

معاینه منظم برای تشخیص و درمان زودهنگام بیماری‌ها مهم است. این معاینات برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی که عموماً به طور موذی پیشرفت می‌کنند، موثر هستند. به لطف تشخیص زودهنگام، چنین بیماری‌هایی را می‌توان از قبل شناخت و درمان کرد. با آزمایش‌های منظم، بیماری‌ها قبل از اینکه به ابعاد جدی برسند، از بین ‌می‌روند و از آن‌ها پیشگیری می‌شود.

حفظ کنترل وزن

اضافه‌وزن بدن را مستعد ابتلا به بیماری‌ها می‌کند. اضافه‌وزن که یکی از شناخته شده‌ترین علل فشار خون بالا است، خطر نارسایی قلبی، بیماری عروق کرونر قلب و سکته را نیز به همراه دارد. به طور خاص، عرض دور کمر باید ایده‌آل باشد. این اندازه برای خانم‌ها ۸۰ سانتی‌متر به پایین و برای آقایان ۹۴ سانتی‌متر به پایین بیان می‌شود. برای حفظ مطابق با ابعاد استاندارد باید به تغذیه توجه کرد و در مواقع لزوم از حمایت حرفه‌ای استفاده کرد.

متعادل نگه‌داشتن فشار خون

یکی از مهم‌ترین علل زمینه‌ای بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا است. برای جلوگیری از این امر و تحت کنترل نگه‌داشتن آن، فشار خون باید به طور منظم اندازه‌گیری شود. فشار خون مورد نظر برای افراد میانسال، جوان یا افراد دیابتی در صورت فشار خون بالا باید کمتر از ۱۳۰/۸۵ میلی‌متر جیوه باشد. برای افراد مسن، این مقدار به صورت زیر ۱۴۰/۹۰ میلی‌متر جیوه بیان می‌شود. برای دستیابی به این امر باید از رفتار‌هایی که باعث افزایش یا کاهش فشار خون می‌شود، پرهیز کرد.

ورزش‌کردن

امروزه بسیاری از مردم، زندگی پایدارتری دارند و در طول روز به‌اندازه کافی حرکت نمی‌کنند. این منجر به افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به بیماری می‌شود. عدم تحرک بدنی و عدم تناسب‌اندام در بروز بیماری‌های قلبی عروقی تأثیر دارد. برای جلوگیری از این امر توصیه می‌شود حداقل ۳ روز در هفته، ۳۰ دقیقه پیاده‌روی سریع داشته باشید. انجام منظم آن برای به دست آوردن اثر مطلوب از فعالیت‌های بدنی مهم است. برای سالم‌تر کردن فرایند، می‌توان برنامه‌های ورزشی شخصی‌سازی شده را با حضور متخصصان تعیین و اعمال کرد.

ترک الکل و سیگار

همان‌طور که مشخص است، عاداتی مانند الکل و سیگار برای بدن مضر هستند. سیگار یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر قابل‌پیشگیری است. این وضعیت که باعث انسداد عروق قلب می‌شود، خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد. اگر فردی که دچار حمله قلبی شده است شروع به کشیدن سیگار کند، احتمال بروز حمله قلبی مجدد افزایش می‌یابد. سیگارکشیدن بعد از جراحی بای پس عروق کرونر، احتمال مرگ را به همراه دارد. اثرات مشابهی نیز برای سیگاری‌های غیرفعال، یعنی کسانی که در معرض دود شدید سیگار قرار دارند، معتبر است. به دلیل چنین عادت‌های مضری، سن سکته قلبی پایین می‌آید.

اجتناب از استرس

از جمله عواملی که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد، افسردگی، عصبانیت و استرس است. مشکلات قلبی جدی ممکن است رخ دهد، به خصوص در افرادی که تحت استرس هستند. برای جلوگیری از این امر بررسی موقعیت‌هایی که باعث ایجاد استرس می‌شود و سعی در رفع آن‌ها مؤثر خواهد بود. در مواردی که این امر به صورت جداگانه امکان‌پذیر نیست، کمک‌گرفتن از متخصص مفید خواهد بود. برای کاهش استرس و سلامت قلب، برخی از تکنیک‌های آرام‌سازی توسط متخصص اعمال می‌شود و از بی‌قراری روان‌درمانی جلوگیری می‌شود. آرامش در محیط خانواده تأثیر مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی دارد.