تلفن تماس

09383003005

تهران ، خیابان ولیعصر بالاتر از بیمارستادن دی کوچه 14 پلاک 11 ساختمان پزشکان شفق

header img

چه مشکلاتی ممکن است بعد از حمله قلبی عروقی اتفاق بیافتد؟

بعد از حمله قلبی عروقی

به دلیل اینکه بخشی از عضله قلب در حمله قلبی آسیب می بیند ممکن است بعد از حمله ی قلبی مشکلاتی برای شما به وجود بیاید.

جدی بودن این مشکلات بستگی به موارد زیر دارد:

● حمله قلبی به چه شدتی بوده
● چه مقدار و کدام قسمت قلب آسیب دیده
● حمله قلبی با چه سرعتی درمان شده است

ممکن است مشکلات مختلفی در چند روز تا چند هفته بعد از حمله قلبی اتفاق بیفتد. برخی از مشکلات خیلی جدی نیستند و قابل درمان می باشند، اما برخی دیگر نیاز به توجه بیشتری دارند. لازم به ذکر است مشکلاتی که گفته می شود بعد از تمام حمله های قلبی رخ نمی دهد و با مصرف دارو های مناسب و مراجعه ی منظم به متخصص قلب خوب در تهران و یا منطقه ی خودتون تا حد زیادی می توانید از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.

رایج ترین مشکلاتی که می تواند پس از حمله قلبی رخ دهد

1. ضربان های غیر طبیعی قلب – هر فرد یک سیستم الکتریکی داخلی در قلب دارد که ضربان قلب او را کنترل می کند. پس از حمله قلبی ، سیگنال های الکتریکی کنترل کننده ضربان قلب می توانند مختل شوند و ریتم غیر طبیعی در قلب ایجاد شود. به ریتم های غیر طبیعی در قلب “آریتمی” نیز گفته می شود.

ریتم غیرطبیعی قلب می تواند باعث احساس تند زدن ضربان قلب و یا احساس تپش قلب در بیمار شود. همچنین از علائم دیگر آن می توان به سرگیجه و یا سیاهی رفتن چشم ها و غش کردن اشاره کرد.

درمان به نوع ریتم غیر طبیعی و علائم فرد بستگی دارد و می تواند شامل موارد زیر باشد:

• ” انتظار” – اگر ریتم غیرطبیعی قلب شما خیلی جدی نیست ، پزشک ممکن است آن را تحت نظر بگیرد تا ببیند به خودی خود از بین می رود یا خیر. در طول این مدت متخصص قلب شما می تواند از دستگاهی به نام هولتر برای تحت نظر گرفتن ضربان قلب شما در خانه به مدت 24 تا 48 ساعت استفاده کند.

• انواع مختلف داروها برای درمان این بیماری وجود دارد که توسط متخصص قلب و عروق داده می شود.

• راه های عملی دیگری برای از بین بردن سیگنال های مختل کننده ضربان قلب وجود دارد.

در مقاله دیگری به طور کامل در مورد آریتمی قلبی توضیح داده شده است

2. نارسایی قلبی – نارسایی قلبی حالتی است که در آن قلب کار پمپاژ خود را به خوبی انجام نمی دهد. در این حالت ممکن است علائمی مانند تورم اندام های بدن مثل پا ، مشکل تنفس ، تنگی نفس و احساس خستگی ایجاد شود. نارسایی قلبی پس از حمله قلبی می تواند به صورت موقتی بروز کند اما ممکن است در برخی موارد دیگر به یک مشکل طولانی مدت تبدیل می شود.

پزشک متخصص قلب و عروق می تواند با داروهای نارسایی قلبی این بیماری را درمان و تحت کنترل قرار دهند. این داروها می توانند علائم را بهبود بخشیده و به بیماران کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشند و کیفیت و طول زندگی آن ها را افزایش دهند. در مورد بیماری نارسایی قلبی به طور کامل در مقاله ی دیگری توضیح داده شد.

3. التهاب غشا یا پرده ی اطراف قلب – هنگامی که پوشش اطراف قلب ملتهب یا تحریک می شود ، پزشکان آن را “پریکاردیت” می نامند. پریکاردیت می تواند باعث درد قفسه سینه ای شود که هنگام سرفه یا نفس عمیق شدیدتر می شود. گاهی اوقات این بیماری با تب نیز بروز می کند.

اگر به پریکاردیت مبتلا هستید ، متخصص قلب شما احتمالاً با افزایش دوز روزانه آسپرین آن را درمان می کند. (بعد از حمله قلبی ، بیشتر افراد هر روز آسپرین مصرف می کنند.) همچنین ممکن است از دسته ی دارویی دیگری به نام NSAID ها تجویز کند. NSAID ها گروه بزرگی از داروها هستند که شامل آسپیرین ، ایبوپروفن ، ایندومتاسین می باشند.
اگر التهاب باعث جمع شدن مایعات در اطراف قلب شما شود ، ممکن است پزشک مایعات را تخلیه کند.

پریکاردیت یا التهاب پرده ی اطراف قلب در مقاله دیگری توضیح داده شده است/

مشکلات دیگری ممکن است پس از حمله قلبی اتفاق بیفتد ، اما بسیار کمتر مشاهده می شود. این مشکلات معمولاً در چند روز بعد از حمله قلبی اتفاق می افتد و می تواند تهدید کننده ی زندگی باشد. آنها عبارتند از:

● پارگی عضله قلب یا دیواره های قلب
● مشکلات دریچه ای قلب
● لخته شدن خون در ریه یا آمبولی ریه
● سکته های مغزی

این مشکلات معمولاً علائم ناگهانی و شدیدی مانند تنگی نقس یا بی حالی شدید ناگهانی ایجاد می کنند و به اصطلاح پر سر و صدا بروز می کنند.

فراموش نکنید که بسیاری از این عوارض بعد از حمله قلبی می تواند توسط متخصص قلب و عروق قابل پیشگیری یا درمان باشد.

نظرات